Aanpassingen Sociaal Strafwetboek

De impact op preventie

Op donderdag 18 februari 2016 werd het “Wetsontwerp tot aanvulling en wijziging van het Sociaal Strafwetboek en verscheidene bepalingen van sociaal strafrecht” (DOC 1442) goedgekeurd in de plenaire vergadering van De Kamer, nadat het op het op 27 januari 2016 werd goedgekeurd in de Commissie Sociale Zaken. Nu is het wachten op publicatie in het Belgisch Staatsblad.

De bespreking hiervan kan gevonden worden op pag. 22 tem 29 en de stemming op pag. 42 en 43 van het intergraal verslag van 18 februari 2016. De historiek van de stukken en de uiteindelijk aangenomen tekst, kan gevonden worden op www.dekamer.be.

Van dit laatste nieuwsbericht was er al een perscommuniqué verschenen met een nogal vrij grote focus op psychosociale risico’s.

Deze wet mag niet aan de aandacht ontsnappen van een preventieadviseur omdat er belangrijke aanpassingen en invullingen zijn van strafbepalingen in het werkterrein van een preventieadviseur naast de reeds hoger vermelde psychosociale risico’s van het persbericht.

Hieronder een beperkt overzicht die van nut zijn voor een preventieadviseur.

Nieuwe strafbepalingen

  • In de wijziging van de samenstelling van de Algemene Raad van de Partners van de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD); de AD TWW zal met deze wetswijziging ook deeluitmaken van de SIOD; deze bepalingen kunnen nuttig zijn in het kader van de sociale fraude en sociale dumping.
  • De zelfstandige die een dwangmaatregel die door een sociaal inspecteur opgelegd wordt, niet zal naleven, zal strafbaar zijn met een sanctie van niveau 4, zoals dit het geval is voor een werkgever, zijn aangestelde of zijn lasthebber.

Strafbepalingen die waren vergeten bij de overname in het sociaal strafwetboek

  • Het ontwerp van wet herneemt, de inhoud van het oude artikel 81, 2°, van de wet van 4 augustus 1996 dat de personen bestraft die niet behoren tot het personeel van de werkgever die de opdrachten die hen in toepassing van de wet van 4 augustus 1996 werden toevertrouwd, uitvoeren in strijd met de bepalingen van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan, of die deze opdrachten niet uitvoeren volgens de voorwaarden en nadere regels bepaald door deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan. Hiermee worden diverse actoren van de welzijnswet bedoeld zoals EDPBW en EDTC’s.
  • Het herneemt eveneens de inhoud van het oude artikel 86 van de wet van 4 augustus 1996 dat sancties bevatte in geval van het niet-naleven van de verplichtingen betreffende de werkzaamheden op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen tijdens de fase van het ontwerp van het bouwwerk.
  • artikel 15, tweede lid, van de wet van 22 december 2009 betreffende een algemene regeling voor rookvrije gesloten plaatsen toegankelijk voor het publiek en ter bescherming van werknemers tegen tabaksrook wordt nu ook strafbaar gesteld.

Gewijzigde strafbepalingen

  • De psychosociale risico’s werden door de wet van 28 februari 2014 tot aanvulling van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk en door het koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk. De vele nieuwe strafbepalingen, werden verduidelijkt om het strafrechtelijk legaliteitsbeginsel na te leven.

e-PJ

Indien bedrijven vervolgd worden, dan gebeurt dit ook meer en meer dmv electronische ondersteuning. In plaats van een papieren pro-justitia (PJ), bekomt men een electronisch-PJ. Vonissen nadien worden ook in deze databank gestoken zodat er nadien oa aan datamining kan gedaan worden. Indra Brisart heeft hierover een bevattelijk boek geschreven.

Meer informatie