Multimedia festival op het wereldcongres

  • 04/09/2017

Er werden meer dan 400 inzendingen ontvangen voor dit festival. De genomineerden en winnaars werden vandaag bekend gemaakt. Volgens de jury is er een grote verschuiving waar te nemen in vergelijking met het multmedia festival van vroeger. Vroeger duurde een filminzending makkelijk 20 minuten, waar het nu vaak slechts 60 seconden is.

Kort, krachtig en creatief

Bijkomend wint dit festival meer en meer aan belang. In het verleden trachtte men de informatie over te brengen op een zeer didactische wijze waar er nu veel meer aandacht besteed wordt aan de ontvangers, zijnde de werknemers zelf, en hun collega's. Men tracht de boodschap op een zeer korte, krachtige en creatieve manier over te brengen. Een belangrijk hulpmiddel hiervoor zijn beelden.

Doe de test!

Sluit je ogen en denk aan de volgende zin "Een werkongeval heeft een zeer grote impact op jouw familie". Wat zie je dan in jouw gedachten? Neen, inderdaad, geen woorden maar beelden. Beelden van je partner, je kinderen ... Wij denken niet in woorden maar in beelden. Het grote voordeel van het gebruik van beelden is dat we elkaar begrijpen zonder dat we dezelfde taal spreken.

Genomineerden voor de categorie Film

Deze categorie heeft als doelstelling om een welbepaalde boodschap duidelijk over te brengen
  • Canada: Safe for life - de doelstelling was om de juiste info tot bij jonge werknemers te krijgen
  • Dubai: Heat is on - warmte stress staat hier centraal
  • Singapore: Schoelaces - een klassieker met een duidelijke boodschap over het gevolg van een ernstig arbeidsongeval van een vader en de gevolgen voor zijn dochter

Bekijk de inzendigen van de genomineerden »

Genomineerden voor de categorie Multimedia

Iedereen moet bijleren. Deze categorie reikt middelen aan om een training te geven of mensen wat bij te leren op een attractieve, creatieve manier.

Bekijk de inzendigen van de genomineerden »

Eveneens werd er een SafeYouth@work media competition georganiseerd, speciaal voor de jonge werknemers tussen de 18 en 24 jaar. Hun creativiteit en manier van communicatie vraagt een iets of wat andere aanpak. In dit festival hebben ze zelf de wijze aangegeven.
 
VID-20170904-WA0010

Multimedia festival at WCHS2017

Multimedia festival at WCSH2017

Het is duidelijk - beelden zeggen meer dan woorden, ook als het over veiligheid gaat.

Dok Leipzig

Ieder jaar is er ook het International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film. Eén van de categorieën is de “Healthy Workplaces Film Award”. Door deze term in te geven op hun website vind je alle films rond dit thema.


Volg de sessie Communicatie op Prenne 43

Eén van de taken van de preventieadviseur is advies verlenen over het opstellen van instructies en de vorming van werknemers. In zijn opleiding zijn ook communicatie- consultatie-, overleg-, informatie-, motivatie- en animatietechnieken aan bod gekomen. In deze voordracht wordt een overzicht gegeven van andere zintuigen en technieken die kunnen gebruikt worden om boodschappen over te brengen aan onder andere laaggeletterden en anderstaligen.
Danny De Baere - adviseur, AD HUA FOD WASO