Verkeersongevallen van en naar het werk stijgt!

  • 22/09/2017

Terwijl het aantal ongevallen in het bedrijf daalt, stijgt het aantal verkeersongevallen, zowel van en naar het werk als tijdens werkverplaatsingen. Het aantal is ongeveer even veel als het aantal arbeidsongevallen tijdens het werk. 

In deze 'wistjedatjes' wordt een overzicht gegeven van websites waar je over deze problematiek informatie kan vinden. Ook worden enkele aspecten rond het beroepsvervoer (en interactie met andere weggebruikers) vermeld. Deze wistjedatjes zijn aangebracht door de redactieraad van Veiligheidsnieuws en zijn aanvullend op de 2 artikels en hun referenties die ook over verkeersveiligheid gaan.

Veiligheidsnieuws 196

  1. Werk jij reeds aan de verkeersveiligheid binnen jouw bedrijf? - Ellen De Pauw en Gerdine Westland, Rondpunt vzw

    Je doet reeds heel wat inspanningen om de veiligheid van de werknemers te waarborgen en ongevallen te voorkomen. Maar werk je ook aan de verkeersveiligheid binnen jouw bedrijf? Uit onderzoek blijkt namelijk dat arbeidsongevallen in het verkeer aanzienlijk zwaardere gevolgen hebben dan andere arbeidsongevallen. Cijfers uit 2015 geven aan dat 11,1% van alle arbeidsongevallen verkeersongevallen zijn. Wanneer enkel gekeken wordt naar de dodelijke arbeidsongevallen ligt dit aandeel op 41,4%, voor ongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid gaat het om 12,7% (bron: Fedris, Federaal Agentschap Voor Beroepsrisico’s).

    Ellen De Pauw heeft op 14 september 2017 op een studienamiddag omtrent “Vaak voorkomende problemen voor de preventieadviseur” een voordracht gegeven rond Preventie en management van verkeersongevallen.

  2. Projectverantwoordelijke verkeersveiligheid bedrijven - Ivo Van Aken, Vlaams Stichting Verkeerskunde

    Van alle arbeidsongevallen gebeurt 10% in het verkeer. Toch zijn ze bijzonder risicovol: 41% van alle dodelijke arbeidsongelukken zijn verkeersongevallen (bron: Fedris, 2015). Ongevallen met blijvende arbeidsongeschiktheid of met dodelijke afloop zijn zowel voor de werknemer en de omgeving als voor de werkgever een harde noot om te kraken. Naast menselijk leed zijn ook de financiële gevolgen aanzienlijk voor een bedrijf: stijgende verzekeringspremies, productieverlies, schadeclaims, schending van het bedrijfsimago ...

De volledige artikels lees je in Veiligheidsnieuws nr. 196.

Wetenschappelijk onderzoek

Deze pagina van Mobiel Vlaanderen geeft een goed overzicht van het wetenschappelijk onderzoek rond verkeersveiligheid zowel in België als erbuiten.

Videopresentatie van Stijn Indenhoek over “de rol van de preventieadviseur bij het uitbouwen van een mobiliteitsbeleid”.

Sectoren- en beroepsrijders

Naast de werknemers die zich verplaatsen met allerlei transportmodi, eerder in het kader van woon-werkverkeer, is er een grote beroepscategorie waar vervoers- en transportactiviteiten ook deel uitmaakt van hun beroep. Denk maar aan chauffeurs in de logistiek en vervoerssector, taxichauffeurs, koeriers tot zelf pizzabestellers. Op de beroepenfilms van de VDAB over transport en logistiek kunnen ook korte filmpjes gevonden van enkele van deze beroepen.

Voor vele van deze beroepscategorieën zijn er specifieke bijkomende regels zoals ladingzekering, CE95 (of de 35 uren opleiding om de 5 jaar), rij- en rusttijden om er maar enkele te noemen. Hierover bestaan diverse websites maar wordt niet verder uitgewerkt. Algemeen kan op de website van de FOD Mobiliteit reeds veel info gevonden worden, voor zover het nog geen geregionaliseerde materie bevat.

Over risico’s op diverse gemotoriseerde en niet-gemotoriseerde tweewielers is er op BeSWIC een mooi artikel verschenen.

Europa

  • Op de Europese verkeersveiligheidswebsite van directoraat-generaal transport (DG Tren) vindt men vele transport- en verkeersveiligheidsissues, naast uiteraard het Europees beleid hierover.
  • Het Europees handvest voor verkeersveiligheid is het grootste burgerplatform rond verkeersveiligheid met meer dan 3400 openbare en private instellingen. 
  • Het European Transport Safety Council is onder andere gekend met het PRAISEproject (Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees). Zij maken vele gidsen en brochures in ver schillende talen, organiseren studiedagen en hebben een jaarlijkse award. Dit is opgericht onder initiatief van huidig Minister van Staat Herman De Croo, waar hij nog altijd voorzitter van de raad van bestuur is.
  • De Road safety rapporten van het Duitse Dekra geven jaarlijks ook een goed overzicht. Er zijn jaaroverzichten gegeven van 2008 t.e.m. 2017.
  • Ook de Britse vakvereniging TUC heeft een mooie deelwebsite.
  • Met het European Road Assessment Program worden Europese wegen veiliger gemaakt. In de e-guide n.a.v. het VeSafe-project kan je via diverse filters zoals risicotype en voertuigtype, afhankelijk van de gebruikersrol (werkgever, werknemer op expert) veel informatie vinden over veilig rijden voor het werk, werken in de nabijheid van de weg en interne transportveiligheid.

België

Enkele specifieke risico’s en afleidingen

  • Op de weg kunnen weggebruikers geconfronteerd worden met verschillende hindernissen en kunnen ze ook afgeleid worden. Met het witboek wegenwerken werd onder andere opgeroepen om zich te houden aan de snelheid bij het passeren van wegenwerken zodat wegenwerkers veilig hun werkzaamheden kunnen uitvoeren.
  • Het gebruik van een smartphone of andere toestellen die de aandacht afleiden, is levensgevaarlijk en verboden.
  • Uit het voorbeeld en ervaring van de stad Kortrijk werd recent charterwerftransport.be gelanceerd om werfverkeer te bannen tijdens de schooluren.
  • De problematiek van de dodehoekspiegel en maatregelen
  • Deze risicovelden kunnen ook opgenomen worden in een zorgsysteem volgens ISO39001 of in de 9 door Cefic en Ecta ontwikkelde SQASvragenlijsten voor logistieke dienstverleners.

Cijfers

Starten met een overzicht kan niet anders dan met ongevalsstatistieken.

Belangrijke bronnen zijn Fedris in de rubriek risico op de weg (slechts cijfers tot 2008), de FOD Economie  en het BIVV. De definitie van dode in deze laatste is elke persoon die overleed ter plaatse of binnen 30 dagen na de datum van het ongeval. Meten is weten, maar met cijfers en statistieken kan je alles bewijzen. Geloof dus ook niet altijd de cijfers in de pers. Deze kunnen bovendien van taalgebied verschillen. Lees de Nederlandse uitgave van Metro en de Franse uitgave van Metro

Precariteit

  • De sector van het professioneel vervoer wordt ook gekenmerkt door een vorm van precariteit en illegale praktijken. De transportsector is één van de sectoren waar de SIOD Flitsinspecties uitvoert. Het soort vragen en documenten die worden opgevraagd tijdens deze inspecties.
  • Ook de arbeidsomstandigheden van overnachtende vrachtwagenchauffeurs laat soms te wensen over. Hierover is er op BeSWIC een mooi artikel verschenen.
  • Om aan de diverse talen (die de chauffeurs spreken) een praktische oplossing te geven, kan men gebruik maken van www.transperanto.org.

Handhaving

  • Verkeersveiligheid kan vanuit de 4E’s benaderd worden, zoals we hebben kunnen lezen uit het artikel van Rondpunt: Education, Engineering, Enforcement en Evaluation. In deze subrubriek wordt handhaving besproken. Een overzicht van de Belgische verkeersregels kan gevonden worden op www.wegcode.be.
  • De Europese verkeerspolitie is verenigd in de European Traffic Police Network.
  • Het grootste internationaal verkeersplatform is verenigd in Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement (CORTE): www.corte.be.
  • De filmpjes van Kijk uit (en zijn Franse tegenhanger Contacts) zijn wereldberoemd.
  • En dit allemaal om verkeersslachtoffers te laten dalen. Er is zelfs een European Federation of Road Traffic Victims.
  • De aanpak in Antwerpen, gebundeld in een document en ondersteund door de gouverneur Cathy Berx van Antwerpen, wordt mooi geïllustreerd in het document.

Opleiding verkeersveiligheid

Wat zijn de basisprincipes van een geïntegreerd verkeerspreventiebeleid? Welke stappen moet je volgen om een beleid op de sporen te zetten? Hoe kan je ongevallen voorkomen in het woon-werktraject?

Praktische info

Dinsdag 14 november 2017
Van 13.00u tot 17.00u
VSV Mechelen
225 excl. btw - Tot 40% subsidie met KMO portefeuille.

Meer info over de opleiding »