Wijziging Vlaamse wetgeving ladingzekering

  • 17/01/2018
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 november 2017 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, wat betreft de ladingzekering.

Technische controle langs de weg

In 25% van de ongevallen met vrachtwagens is de oorzaak onder meer te wijten aan een slecht vastgezette lading. Vandaar dat er bij technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen wordt nagegaan of de lading goed is vastgezet. Opdat tijdens een technische controle langs de weg kan worden nagegaan of de lading correct is vastgezet, moeten er rond de ladingzekering reglementaire voorschriften voorhanden zijn.
 
De huidige voorschriften in artikel 45bis van de wegcode voldoen niet helemaal om – mede in het kader van recente Europese Richtlijnen ter zake – technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen uit te voeren. Daarom wijzigt de Vlaamse Regering het koninklijk besluit met de wegcode. Het besluit beoogt dan ook het toepassingsgebied van artikel 45bis van de wegcode in overeenstemming te brengen met het toepassingsgebied van de Europese Richtlijn 2014/47/EU.
 
Richtlijn 2014/47/EU van 3 april 2014 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Unie aan het verkeer deelnemen en tot intrekking van Richtlijn 2000/30/EG, verplicht de lidstaten immers om naast de periodieke technische controles ook technische controles langs de weg van bedrijfsvoertuigen uit te voeren. Wat de Vlaamse overheid hier dus doet, maar enkel voor het Vlaamse gewest.

Bijkomende verplichtingen

Het besluit voorziet ook een aantal bijkomende verplichtingen voor de verlader en vervoerder. Dit ten gevolge van de richtlijn 2015/719/EU. Deze verplichtingen worden ook toegevoegd via het nieuwe artikel 45bis.
 
Het besluit voorziet in een gedetailleerde omschrijving van de onderlinge bevoegdheden en verplichtingen tussen vervoerder, verpakker, verlader en verzender. Vooral de verlader wordt aan een zwaardere informatieplicht onderworpen. Zo zal de verlader onder meer moeten meedelen wat de massa van de lading en de laadeenheid is, de positie van het zwaartepunt van elke laadeenheid, de buitenafmetingen van elke laadeenheid, de beperkingen voor het stapelen en de richting die tijdens het vervoer moet worden toegepast, alsook alle aanvullende informatie die vereist is voor een correcte zekering.
 
Daarbovenop zal de verlader moeten instaan voor de verdeling van de lading over de laadvloer van de vrachtwagen of oplegger en de vervoerder informeren over de correcte verpakking.

Vlaamse versie

Sinds de Zesde Staatshervorming bepaalt de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen dat de gewesten bevoegd zijn voor: “de regelgeving inzake maximaal toegelaten massa en massa’s over de assen van de voertuigen die gebruik maken van de openbare wegen, evenals de ladingzekering en de afmetingen en de signalisatie van de lading”. Vandaar dat de Vlaamse overheid hier een koninklijk besluit aanpast en er een Vlaamse versie van maakt, die enkel geldig is in het Vlaamse gewest.

Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking 10 dagen na publicatie in het B.S., dit is op 27 januari 2018.

Meer informatie