Medisch attest voedselveiligheid afgeschaft

Het medisch attest voedselveiligheid wordt afgeschaft. Het 3-jaarlijkse attest werd nog steeds opgevraagd door de controleur(s) van het Federaal Voedselagentschap. Maar dit is, volgens het nieuwe KB, niet meer nodig.

Het mocht opgemaakt worden door een huisarts maar werkgevers vroegen toch wel meestal aan de arbeidsgeneesheer om dit attest op te stellen.

Waarom dit attest?

Het doel van dit attest was om te bewijzen dat personen die rechtstreeks in contact kwamen met levensmiddelen

  • geschikt zijn om in contact te komen met levensmiddelen (of een gelijkwaardige vermelding)
  • niet lijden aan een aandoening die via de voeding andere mensen kan besmetten

Verplicht medisch toezicht

Daarnaast was er ook het jaarlijkse verplichte medische toezicht voor werknemers die in contact komen met voedingsmiddelen vanuit de welzijnswetgeving. Dit werd echter al afgeschaft vanaf 1 januari 2016. Dit in het kader van de hervorming van de financiering van de externe diensten via het KB van 24 april 2014 tot wijziging van diverse bepalingen inzake welzijn op het werk.

Attest afgeschaft

Om dit medisch attest voedselveiligheid af te schaffen, wordt nu door het KB van 3 juli 2018 in bijlage III, hoofdstuk IV van het KB van 13 juli 2014 betreffende levensmiddelenhygiëne de punten 1 tot 1.3 opgeheven. 

Europese wetgeving

De Europese verordening 852/2004 van het europees parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake levensmiddelenhygiëne legt namelijk ook een verplichting op, evenwel zonder attest. In bijlage II, hoofdstuk VIII van deze verordening (die zonder omzetting van kracht is in België) staat volgende tekst:
 
"Personen die lijden aan of drager zijn van een ziekte die via voedsel kan worden overgedragen, of die bijvoorbeeld geïnfecteerde wonden, huidinfecties, huidaandoeningen of diarree hebben, mogen geen levensmiddelen hanteren of, in welke hoedanigheid ook, ruimten betreden waar levensmiddelen worden gehanteerd, indien er kans bestaat op rechtstreekse of onrechtstreekse verontreiniging. Wanneer dergelijke personen in een levensmiddelenbedrijf werken, dienen zij hun ziekte of de symptomen en indien mogelijk de oorzaken ervan onmiddellijk kenbaar te maken aan de exploitant van het levensmiddelenbedrijf."

CAO

Tenslotte is er nog de CAO (collectieve arbeidsovereenkomst) van 11 oktober 2017 betreffende het medisch attest voor personen die in rechtstreeks contact komen met levensmiddelen, gesloten in paritair comité 118 voor de voedingsnijverheid. Dit CAO trad in werking op 11 oktober 2017 voor onbepaalde duur. Deze CAO verwijst naar medisch attest uit het KB van 13 juli 2014 betreffende de levensmiddelenhygiëne. En die CAO werd op 15 juli 2018 algemeen verbindend verklaard via KB (publicatie in B.S. op 2 augustus 2018). Dat is wel bizar, want bijna gelijktijdig wordt een KB gepubliceerd dat het medisch attest afschaft en een CAO dat het medisch attest beter organiseert.
 
Deze CAO geeft richtlijnen over de organisatie (tijdens/buiten de werkuren) en de kosten van het medisch onderzoek om het attest te bekomen. Het is nu dus niet duidelijk of door de afschaffing van deze verplichting in het KB van 13 juli 2014 het medisch attest nu volledig wordt afgeschaft.
 

Wat heeft voorrang

Volgens de hiërarchie van de rechtsbronnen hebben KB’s steeds voorrang op CAO’s. Een lagere norm mag slechts afwijken van een hogere als hij hiermee niet strijdig is.
 
In het geval de hogere rechtsbron (het KB dus) een vaste regel oplegt (in casu de afschaffing van de vereiste medische attesten), dan zal een lagere rechtsbron (de CAO) die deze norm niet eerbiedigt, daarmee strijdig zijn, zelfs als zij gunstiger is voor de werknemers en zelfs als het een CAO betreft die algemeen is verbindend verklaard bij KB.
 
Kortom, het is inzake levensmiddelen enkel het KB van 3 juli 2018 dat richtinggevend is en dus wordt het medisch attest nu volledig afgeschaft.

In werking

Dit KB treedt in werking 10 dagen na publicatie, dit is op 11 augustus 2018.

Meer informatie