Zoals elk jaar heeft de Directie Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) haar campagnes voor 2019 bekendgemaakt. Er zijn terug een aantal regionale campagnes die enkel worden georganiseerd in een bepaalde regio. Daarnaast zijn er ook nationale campagnes, waarbij TWW samenwerking zoekt met een partner.
Zowel op regionaal als op nationaal niveau organiseert TWW de volgende campagnes:
Niveau |
Sector |
Thema |
Partner |
---|---|---|---|
West-Vlaanderen |
Metaalverwerking |
Veiligheid (LOTO) |
|
Oost-Vlaanderen |
Zorgsector |
Moederschapsbescherming |
|
Antwerpen |
Maalderijen |
Gevaarlijke producten |
|
Limburg & Vlaams-Brabant |
Fabricage kunststofproducten |
Gevaarlijke producten |
|
Brussel |
Bewaking |
Ergonomie |
|
Henegouwen |
Grootwarenhuizen |
Ergonomie |
|
Namen – Lux – Waals-Brabant |
Afvalverwerking |
Gevaarlijke producten |
|
Luik |
Rusthuizen |
Psychosociale risico's |
|
Nationaal |
Chemische risico's |
Topbelading vrachtwagens |
Afdeling chemische risico's (SEVESO) |
Nationaal |
Alle sectoren |
Rolbruggen |
|
Nationaal |
Bouwsector |
Vallen van hoogte |
Constructiv BoP |
Nationaal |
Bouwsector |
Afbraakwerken |
Er zullen ook gemeenschappelijke acties plaatsvinden in het kader van het samenwerkingsprotocol dat werd gesloten tussen TSW (Toezicht Sociale Wetten) en TWW (acties van de sociale inspecteurs op een welbepaalde dag en in een bepaalde sector).
- De Europese SLIC-campagne in de uitzendsector wordt afgerond.
- De volgende SLIC-campagne 2020-2022 is gewijd aan musculoskeletale aandoeningen en dit als aanvulling op de campagne 2020-2022 van het Europees Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het werk die zich toespitst op de preventie van werkgerelateerde skelet- en spieraandoeningen.