Nationaal actieplan Railspect komt met nieuwe campagne 'Jeroom Slagboom'

Infrabel onderzocht het gedrag bij mensen in de buurt van een overweg wonen of regelmatig met de trein reizen. 77% van de deelnemers overwegen de verkeersregels te overtreden als ze daartoe de gelegenheid hebben ... Het spoorwegprobleem is dus echt een probleem van verkeersveiligheid.

Rail + Respect = Railspect

Railspect is een nationaal actieplan tegen gevaarlijk gedrag op het Belgische spoordomein. Minder spoorlopers op het spoor en minder ongevallen aan overwegen. Het plan bestaat uit drie onderdelen: preventie, repressie en sensibilisering.

Jeroom Slagboom!

Na meerdere choquerende campagnes, kruipt Infabel deze keer in de huid van ... een slagboom. Zo geven ze een menselijk gezicht aan onze spoorinfrastructuur: Jeroom Slagboom. Via hem vertellen we een verhaal vanuit het standpunt van “de slagboom” die zo vaak genegeerd wordt.

Enkele cijfers van het onderzoek

  • 46% van de ondervraagden negeerde in de afgelopen 6 maanden de verkeersregels aan overwegen
  • 77% zou de verkeersregels aan overwegen overtreden
  • 55% maakt zich schuldig aan spoorlopen. Deze 55% behoren tot de risicogroepen van het onderzoek.

Tijdens spoorlopen en bij ongevallen aan overwegen vielen in 2018 13 doden en 9 zwaargewonden.

Nederland stopt met campagne spoorlopers

Dat niet elke manier van campagne voeren werkt, blijkt uit de zeer recente Nederlandse campagne 'Victim fashion' van Prorail dat na enkele dagen is stopgezet. De beelden van de gescheurde kledingstukken zouden nabestaanden, machinisten en conducteurs herinneren aan traumatische ervaringen met ongelukken op het spoor.

[bron: Standaard, Infrabel]