Bereid je (angstige) medewerkers voor

Vorig jaar, toen er nog geen sprake was van het virus, zijn wereldwijd ongeveer 12.8 miljoen werkdagen verloren gegaan door werkgerelateerde stressklachten, depressie of door symptomen van overmatige ongerustheid, angst en rusteloosheid.

Het is aannemelijk dat dit jaar door de crisis nog meer werkdagen verloren gaan. Zelf-isolatie en social distancing zouden een negatieve impact hebben op de mentale gezondheid van mensen. Vooral bij mensen die al te maken hebben met of vatbaar zijn voor mentale problemen.

Onderneem nu actie

Naast aandacht voor fysieke gezondheid is ook aandacht voor de mentale gezondheid van mensen van belang. De crisis zou escalerende symptomen van depressie kunnen veroorzaken, wat uiteraard een weerslag heeft op functioneren van werknemers en het overall functioneren van organisaties. Wat je nu al kan doen, is aandacht hebben voor medewerkers die symptomen van mentale kwetsbaarheid vertonen en pogingen ondernemen om medewerkers zo goed mogelijk voor te bereiden om straks weer ‘gewoon’ aan de slag te gaan.

Verstuur medewerkers ondersteunende en positieve berichten

Tal van wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat het versturen van berichten naar medewerkers die behoefte hebben aan (mentale) ondersteuning een positief effect heeft op de mentale gezondheid. Een positief effect, omdat dergelijke berichten het gevoel versterken dat medewerkers ergens bij horen en dat zij een werkgever hebben die openstaat voor een dialoog in het geval van mentale problemen.

Het regelmatig versturen van eenvoudige tekstberichten waarmee wordt geïnformeerd: hoe medewerkers zich voelen, hoe zij ertegenover staan om straks weer onder gebruikelijke omstandigheden aan de slag te gaan en om hen te stimuleren zich niet belemmerd te voelen om te vragen naar hulp, kan een positief effect hebben. In de Verenigde Staten worden momenteel soortgelijke tekstberichten verstuurd om de mentale weerbaarheid van leerkrachten te verhogen.

Verwijs medewerkers door

Maak aan medewerkers duidelijk waar ze terecht kunnen met mentale problemen. Aangezien het in deze periode niet mogelijk is om in fysieke nabijheid van andere mensen te zijn, wordt werkgevers aangeraden zich te verdiepen in effectieve programma’s die online plaatsvinden. Aan werkgevers daarom de opdracht om kennis te vergaren omtrent dergelijke programma’s en zich vooral niet belemmerd te voelen om deze aan te raden bij werknemers die hierbij baat kunnen hebben.

Communiceer duidelijk en regelmatig

Niet wetende wanneer de huidige coronacrisis eindigt, wat er zal gebeuren met onze jobs en organisaties, en niet wetende of we onze familie gezond kunnen houden, veroorzaakt veel stress voor iedereen. Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat werknemers werkgevers zien als ‘geloofwaardige informatiebronnen’. Met name, wanneer het gaat om informatie over het virus en de hieraan gelinkte crisis. Dit betekent dat werkgevers een cruciale rol spelen in het verspreiden van relevante informatie en het verstrekken van welke zekerheden dan ook.

Om depressie en stress te reduceren kunnen werkgevers regelmatig updates geven over de huidige situatie in het algemeen en over hoe de organisatie acteert en zal blijven acteren in deze roerige periode. Werkgevers kunnen regelmatig updates geven over hoe de organisatie omgaat met de huidige situatie. Bijvoorbeeld, hoe de organisatie effectief reageert op de huidige situatie en hoe de organisatie haar uiterste best doet om iedereen voor de organisatie te behouden, alsmede gezond te houden.

Dit biedt werknemers rust en houvast in deze onzekere tijd.

[bron: Sdu]