Verbindend communiceren, hoe doe je dat?

Als vertrouwenspersoon kom je wellicht vaak in contact met conflicten en gevoelige thema’s. Kennis over Verbindende communicatie kan je helpen om als vertrouwenspersoon adequaat te handelen in beladen gesprekken en moeilijke situaties.

3 tips om verbindend te communiceren

Blijf bij de feiten

Wat is een feit en wat is interpretatie? Dit onderscheid consequent maken voorkomt vruchteloze welles-nietes discussies.

Vermijd verwijten

Spreek vanuit jezelf:  Ik voel... Ik zie... Ik denk... Het vraagt wat oefening om ook in deze vorm verwijten te vermijden. Een verwijt opent de dialoog niet, maar sluit die meteen. Je krijgt dan een dynamiek van aanval-verdediging. Eerlijk vertellen hoe je je voelt en aangeven wat je nodig hebt van de ander, kan de dialoog juist openen.

Zoek de behoefte

Achter elk gevoel zit een behoefte. Dit is wellicht de kern van verbindende communicatie. We hebben allemaal verschillende behoeften. De behoefte aan waardering speelt vaak een grote rol op de werkplek. Denken en spreken in termen van behoeften in plaats van uitsluitend te focussen op gedrag, zorgt voor een geheel nieuwe taal die mensen kan verbinden.  

Gratis webinar verbindende communicatie op 21/10

Op 21 oktober kan je als lid van Prebes gratis het webinar “Verbindende Communicatie” volgen.

Welles-nietes discussies vermijden. Hevige conflicten ontmijnen, of nog liever, ze voorkomen. Echt luisteren naar wat de ander nodig heeft en elkaar tegemoet komen. Verbindende commuicatie is een krachtige tool om conflicten te vermijden of te de-escaleren.

De insteek is pragmatisch en down-to-earth. De principes van verbindende communicatie zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek.

De sessie wordt gegeven door Erwin Tielemans, trainer/coach in verbindende communicatie. 

👉 Schrijf je in

Meer informatie

💡 Ontdek onze nieuwe website voor vertrouwenspersonen

👋 Volg onze vertrouwenspersonen pagina op Facebook of LinkedIn