Virtual reality-filmpjes tonen risico’s van de dode hoek

  • 17/11/2016

Jaarlijks rijden enkele tientallen vrachtwagens fietsers aan bij een dodehoekongeval, vaak met zeer ernstige gevolgen. Extra spiegels of betere fietspaden alleen zullen die aanrijdingen niet vermijden. Om kwetsbare weggebruikers te sensibiliseren over de risico’s en hen te tonen hoe ze uit de dode hoek moeten blijven, ontwikkelde de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) in samenwerking met de Vlaamse overheid en logistiek dienstverlener H.Essers een virtual reality-toepassing. Daarmee bekijk je het verkeer letterlijk door de ogen van een vrachtwagenbestuurder, en merk je meteen waar je als fietser niét zichtbaar bent. 

Het principe

Het principe is eenvoudig: met een virtual reality-bril kun je 360 graden om je heen kijken en word je helemaal ondergedompeld in de videobeelden die met een speciale VR-camera zijn opgenomen. De VSV is met deze innovatieve techniek aan de slag gegaan om kwetsbare weggebruikers te tonen waar ze wel en niet zichtbaar zijn in de buurt van een vrachtwagen. Concreet werden twee filmpjes geproduceerd: het ene vanuit het standpunt van een fietser die langs een vrachtwagen rijdt, het andere vanuit het standpunt van de vrachtwagenbestuurder die moet uitkijken voor de fietser. Op het moment dat de vrachtwagen naar rechts afslaat – een typisch scenario van een dodehoekongeval – komt het nét niet tot een aanrijding. De slotboodschap is duidelijk: ga nooit langs een vrachtwagen fietsen, maar blijf er altijd achter. Zo loop je nooit het risico om in de dode hoek terecht te komen.

Sensibiliserende acties

De VSV zal de filmpjes en de bijhorende VR-brillen gebruiken bij sensibiliserende acties voor het grote publiek en in bedrijven, waarbij VSV-vrijwilligers de nodige toelichting geven. De VSV beschikt momenteel over een netwerk van meer dan 100 vrijwilligers die dergelijke verkeersveiligheidsacties kunnen ondersteunen. Vanaf volgend jaar komt er bovendien een specifiek luik voor secundaire scholen: ‘Omdat jeugdige fietsers een bijzondere risicogroep vormen, zal de VSV de nieuwe toepassing vanaf januari ook inzetten bij educatieve projecten in het secundair onderwijs, onder meer in het kader van de Verkeersweken waarbij een VSV-team een hele week alle scholen binnen een bepaalde gemeente of politiezone aandoet’, aldus woordvoerder Werner De Dobbeleer.

Filmpjes

Op Prenne 40...

  • Zowat de helft van alle dodelijke arbeidsongevallen gebeurt in het verkeer, meestal tijdens het pendelen van en naar het werk. Maar ook niet-dodelijke arbeidsongevallen die in het verkeer gebeuren, hebben vaak ernstige gevolgen. Een systematisch preventiebeleid biedt gelukkig mogelijkheden om het aantal verkeersongevallen te verminderen. Om bedrijven daarbij te ondersteunen, ontwikkelde de VSV een volledig gamma oplossingen op maat.
    Transport & logistiek 3 | Werner De Dobbeleer - Woordvoerder, VSV - Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Bekijk hier het volledige programma van Prenne 40!

Meer informatie

(bron: VSV nieuwsoverzicht)