Wet van 16 mei 2016 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken

Wet van 16 mei 2016 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken

  • toezicht welzijn op het werk arbeidsongevallenwet
  • Afgekondigd: 16/05/2016
  • Gepubliceerd: 23/05/2016
  • Geografisch domein: Federaal België

Deze wet wijzigt de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971. Dit is echter maar één van de wijzigingen van deze wet van 16 mei 2016, maar wel de belangrijkste voor de preventieadviseur. Artikel 46§1 van de arbeidsongevallenwet wordt gewijzigd. Dit artikel bepaalt de rechten van een slachtoffer of zijn nabestaanden van een arbeidsongeval. Rechten op vlak van burgerlijke aansprakelijkheid, dus als burger ten opzichte van een andere burger, die schade heeft geleden veroorzaakt door de eerste. Voorheen was in dit artikel 46§1 opgenomen tegen wie de getroffene of zijn rechthebbenden een rechtsvordering inzake burgerlijke aansprakelijkheid kon inleiden. Daarna volgt een opsomming van 7 mogelijke personen, waaronder de werkgever die het arbeidsongeval opzettelijk heeft veroorzaakt of nog de lasthebber of aangestelde van de werkgever die het arbeidsongeval opzettelijk heeft veroorzaakt. Onder punt 7 vinden we dan : "de werkgever die de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk zwaarwichtig heeft overtreden en die daardoor de werknemers aan het risico van arbeidsongevallen heeft blootgesteld". Het gaat in dat geval dus duidelijk over een zware overtreding van de welzijnswet of de KB's uit de Codex. Maar niet alleen heeft de werkgever de regels overtreden, er is hem door toezicht welzijn op het werk ook nog eens op gewezen, want punt 7 gaat verder met : "terwijl de ambtenaren die zijn aangewezen om toezicht te houden op de naleving van die bepalingen, in toepassing van artikelen 43 tot 49 van het Sociaal Strafwetboek hem schriftelijk :
  a) hebben gewezen op het gevaar waaraan hij deze werknemers blootstelt;
  b) hebben medegedeeld welke overtredingen werden vastgesteld;
  c) passende maatregelen hebben voorgeschreven;
  d) hebben meegedeeld, dat indien hij nalaat de onder c) bedoelde maatregelen te treffen, de getroffene of diens rechthebbende, bij gebeurlijk ongeval, over de mogelijkheid beschikt een burgerlijke aansprakelijkheidsvordering in te stellen."
Het is nu dit laatste punt d) dat wordt geschrapt door een vonnis van het grondwettelijk hof. Dit maakt het voor een slachtoffer van een arbeidsongeval of zijn nabestaanden, gemakkelijker om van zijn werkgever - die zwaarwichtig de wetgeving overtrad - een schadevergoeding te eisen, die 100% van de geleden schade vergoed, en niet enkel de forfaitaire bedragen. Door de burgerlijke aansprakelijkheid van de werkgever voor een rechter in te roepen. In sommige gevallen zal dit gebeuren nadat een werkgever al voor een rechtbank werd veroordeelt op strafrechterlijk vlak (overtreding van de welzijnswet) en dat het slachtoffer zich burgerlijk partijstelt, zodat het initiëren van een zaak voor de burgelijke rechtbank gemakkelijker verloopt. Let wel dat aan de 3 eerste vereisten van punt 7 onder a, b en c nog wel voldaan moet zijn. 

Dit deel van de wet houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken treedt in werking 10 dagen na publicatie, dit is op 2 juni 2016.