Leren uit ongevallen

  • 14/12/2016

Woensdag, 3 augustus 2016, was bijna de geschiedenis ingegaan als een zwarte dag. Met een beetje minder geluk, hadden twee medewerkers op de site van Kerncentrale Doel het leven gelaten!

Wat gebeurde er juist?

Net na de middag inspecteerden twee externe medewerkers de lading van de linker vrachtwagen op bovenstaande foto. Toen zij voor de laadruimte stonden, reed de andere vrachtwagen achteruit. Aangezien dit type vrachtwagen niet over een achteruit-rijsignaal beschikt, hoorden de twee medewerkers die erachter stonden niet dat deze naar hen kwam gereden.

Eén medewerker kon nog net wegspringen en aan een ongeval ontsnappen … maar de andere persoon geraakte gekneld tussen beide vrachtwagens! Omstaanders konden nog net de chauffeur van de rijdende vrachtwagen verwittigen. Dit redde het leven van de medewerker!

Het slachtoffer werd opgenomen in het ziekenhuis.

Nieuwe maatregel

Gezien de ernst van deze gebeurtenis, werd met onmiddellijk ingang volgende maatregel ingevoerd: Vrachtwagens waarvoor een rijbewijs C of meer nodig is en die niet uitgerust zijn met een akoestisch signaal bij achteruitrijden en/of achteruitrijsensoren en/of –camera, moeten op onze site (ook op de parkings of werven buiten de dubbele perimeter) begeleid worden tijdens het uitvoeren van achterwaartse manoeuvres.

(bron: Het Management Team van de kerncentrale van Doel)