Onderzoek leerrijke ongevallen in transportsector

  • 18/01/2017

Luchtvaartongevallen, ongevallen en incidenten op zee en “ernstige” exploitatieongevallen die zich op het Belgische spoorwegnet voordoen worden door onafhankelijke organen binnen de FOD Mobiliteit onderzocht. Dit is het gevolg van aparte specifieke Europese regelgeving voor deze 3 transportmodi.

Om in de toekomst soortgelijke ongevallen te vermijden ...

Het ongevalsonderzoek is geen doel op zich. De bedoeling is conclusies en aanbevelingen te doen opdat naar de toekomst soortgelijke ongevallen kunnen worden vermeden. Het is niet de bedoeling aansprakelijkheden te bepalen of de schuldvraag te beantwoorden. Die onderzoeken worden ook parallel uitgevoerd naast eventuele andere juridische onderzoeken.

Voorstelling

Hieronder een korte voorstelling van deze organen en gelijksoortige initiatieven met als doel te leren uit ongevallen.

Luchtvaart: Air Accident Investigation Unit (Belgium), afgekort AAIU(Be)

Deze onafhankelijke cel werd opgericht volgens het KB van 8 december 1998 en vervult vanaf 20 oktober 2010 taken uit de Europese Verordening 996/2010. Ze valt functioneel onder het Directoraat-generaal Luchtvaart van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOD Mobiliteit).

Spoorvervoer: Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS)

Deze onafhankelijke cel werd opgericht volgens het KB van 16 januari 2007 en voert taken uit die vastliggen in de Europese Richtlijn 2004/49/EG.

Scheepvaart: federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen (FOSO)

Deze onafhankelijke cel werd opgericht volgens de wet van 2 juni 2012 en voert taken uit die vastliggen in de Europese richtlijn 2009/18/EG.

Andere instanties

In iedere lidstaat moeten onafhankelijke instanties worden opgericht. Die zijn apart opgericht of ingebed in bestaande structuren. In Nederland vervult de Onderzoeksraad voor Veiligheid een aantal van deze rollen. Ook ongevallen uit andere sectoren worden onderzocht. Ook andere landen, internationale sectoren en andere organen onderzoeken ongevallen met als doel om voor de sector en zijn leden lessen uit ongevallen te trekken. Bekijk hier een zeer beperkte lijst van organisaties in enkele landen die onderzoeken publiceren.

(bron: BeSWIC blog - Onderzoek van leerrijke ongevallen in de transportsector)