Basiswet private en bijzondere veiligheid

Nieuwe ‘Basiswet private en bijzondere veiligheid’ vervangt oude ‘wet Tobback’

De nieuwe wet op de private veiligheid katapulteert het wettelijk kader voor bewakingsdiensten die bedrijven op de markt aanbieden naar de 21e eeuw, in het licht van de discussies over de kerntaken van de politie. Bovendien was er nood aan een meer leesbare tekst. De oude ‘wet Tobback’ werd door de jaren heen immers meer dan 20 keer gewijzigd, waardoor haar structuur te zwaar en complex was geworden.

Regeling bewakingsdiensten

De ‘wet Tobback’, of de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid, genoemd naar de toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken, bepaalt in België de voorwaarden waarbinnen bewakingsondernemingen en personen actief in de bewakingssector mogen opereren. 

Wijzigingen in het toepassingsgebied

In art. 3 van de nieuwe wet wordt in 13 punten alle activiteiten opgesomd die vallen onder het toepassingsgebied van bewakingsactiviteiten. Dit zijn naast de klassieke statische en mobiele bewaking, evenementenbewaking, bevoorrading van biljettenautomaten, geldtransport over het doorzoeken van roerende of onroerende goederen naar spionageapparatuur, wapens, drugs, explosieve stoffen (sweepings), tot het verrichten van vaststellingen, van de onmiddellijk waarneembare toestand van goederen die zich bevinden op het openbaar domein, in opdracht van de bevoegde overheid.

Verdwenen uit het toepassingsgebied is het begeleiden van uitzonderlijk vervoer, omdat de bevoegdheid hierover overgedragen werd aan de Gewesten. Er zal hiervoor dus een wetgeving op gewestelijk niveau moeten volgen. Nieuw is bewakingstaak onder puntje 12: “de bediening van technische middelen met het oog op het verzekeren van de veiligheid aan derden”. Hieronder kunnen we o.a. drones verstaan. De lijst van deze technische hulpmiddelen wordt later via KB vastgesteld.

De voorwaarden voor de organisatie van een eigen interne bewakingsdienst door een onderneming worden door de wet in art. 5 bepaald. Naast de bewakingsactiviteiten regelt de wet ook de vergunningen en verplichtingen voor bedrijven die actief zijn bij de conceptie, installatie, onderhoud of herstelling van alarmsystemen (art.6) en bewakingscamera’s (art.7). Ook het verlenen van veiligheidsadvies is onderworpen, behalve het veiligheidsadvies inzake informaticasystemen en gegevensverwerking (art. 8-9).

Alarm- en camerasystemen

De vergunning voor alarmsystemen (art. 6) gold ook al in de wet Tobback. Nieuw is dat het nu enkel gaat om alarmsystemen, de onderdelen ervan en de er op aangesloten componenten voor zover bestemd om misdrijven tegen personen of onroerende goederen te voorkomen of vast te stellen. In de wet Tobback was dit ook het geval voor alarmsystemen voor brand, gaslekken en ontploffingen. Installatie van dergelijke alarmsystemen is niet meer onderworpen.

De onderwerping van installatie van camerasystemen is nieuw. Een onderneming voor camerasystemen is een onderneming die diensten aanbiedt of uitoefent of zich als dusdanig bekendmaakt, van conceptie, installatie, onderhoud of herstelling van bewakingscamera’s (art. 7).

Voor de definitie van een bewakingscamera wordt verwezen naar de wet van artikel 2, 4° van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s: “4° bewakingscamera: elk vast of mobiel observatiesysteem dat tot doel heeft misdrijven tegen personen of goederen of overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, of de openbare orde te handhaven en dat hiervoor beelden verzamelt, verwerkt of bewaart; de bewakingscamera die verplaatst wordt tijdens de observatie teneinde vanaf verschillende plaatsen en posities te filmen, wordt als mobiel beschouwd”.

Installateurs van bewakingscamera’s in de zin van de wet zullen dus vanaf nu een vergunning moeten aanvragen.

Vergunning

Bewakingsactiviteiten die onder de wet vallen kunnen slechts worden uitgevoerd door vergunde ondernemingen of interne diensten. Aan het bekomen van een vergunning is een toetsing van de betrouwbaarheid, de attitude, opleiding en competentie van medewerkers en leidinggevenden gekoppeld. Deze vergunning wordt verleend voor een termijn van vijf jaar. Er zijn evenwel uitzonderingen op deze verplichte vergunning, o.a. voor ondernemingen voor alarmsystemen (art. 27). De gedetailleerde vergunningsvoorwaarden staan opgesomd vanaf art. 32.

Bewakingsagenten moeten een identificatiekaart bekomen die afgeleverd wordt door de minister van Binnenlandse Zaken. De wet bepaalt in detail wat de bevoegdheden zijn van de bewakingsagenten.

Overgangsmaatregelen

De bestaande vergunningen die werden afgeleverd op basis van de wet Tobback blijven geldig tot hun vervaldag. Hetzelfde geldt voor alle Koninklijke Besluiten genomen in toepassing van de wet Tobback voor zover deze er niet strijdig mee zijn. Het is evenwel de bedoeling van Binnenlandse Zaken om alle uitvoeringsbesluiten (KB’s) te herschrijven.

Ook voor activiteiten die nieuw aan de wet zijn onderworpen werd een overgangsbepaling ingelast. In afwachting van het bekomen van deze vergunning kunnen ondernemingen hun activiteiten verderzetten op voorwaarde dat ze binnen de termijn van twee maanden na de datum van de inwerkingtreding van deze wet een vergunning hebben aangevraagd. De vergunning moet aangevraagd worden volgens de regels die zullen worden bepaald per Koninklijk Besluit. Dat KB is in volle voorbereiding en zou zeer binnenkort worden gepubliceerd.

De wet Tobback, of de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid wordt opgeheven.

Deze wet wordt van kracht 10 dagen na publicatie, dit is op 10 november 2017.

Meer informatie


Drones op Prenne 44

05.12.17 | 14.10u - 14.55u | Security in 'industry 4.0': drones, van ondersteunende rol naar autonome actie

De visie van 'industry 4.0' draait centraal rond een verbonden organisatie waarbinnen technologie en mensen mekaar aanvullen in een perfecte communicatiestroom tussen de lokale acties en online interacties. Binnen deze context worden de nieuwste evoluties in het gebruik van drone-technology voor bewakingsactiviteiten toegelicht.

Frederik Winters - Chief business & product officer, RiskMatrix Resultants EU