Veiligheid van apotheken

  • 08/01/2018

Om de apothekers te ondersteunen bij het verbeteren van hun veiligheid heeft FOD Binnenlandse Zaken een toolbox uitgewerkt, in samenwerking met de Algemene Pharmaceutische Bond. Deze toolbox biedt een aantal concrete veiligheidsscenario’s aan.

Ze geven adviezen voor avond- en weekenddiensten en houden steeds rekening met een klantvriendelijke aanpak. Een aantal maatregelen en tips uit de scenario’s worden in detail voorgesteld, bijvoorbeeld: opzetten van een buurtinformatienetwerk voor zelfstandigen, de fiscale aftrek voor beveiligingsmaatregelen en andere tips.

2 delen

Deel één geeft vier scenario’s: vier situaties die vanuit veiligheidsoptiek zich voordoen voor een apotheker. Elk van de eerste drie situaties brengt andere problemen met zich mee, die u anders moet aanpakken. Zo werd er een scenario uitgewerkt om uw veiligheid tijdens de gewone openingsuren te verhogen, een tweede scenario geeft u richtlijnen voor de opening en de sluiting van uw apotheek, en een derde scenario behandelt alles wat de wachtdienst aangaat. We delen ze voor uw gemak in drie categorieën in: organisatorische maatregelen, bouwkundige maatregelen, en elektronische maatregelen. Een vierde scenario handelt over de periodes van afwezigheid.

Deel twee legt uit wat u dient te doen nadat u, ondanks alle preventieve maatregelen, toch slachtoffer bent geworden van agressie en/of diefstal.

Nieuwe vaardigheden

Iemand die nieuwe vaardigheden aanleert, doorloopt vier fasen, tot hij onbewust die nieuwe vaardigheden toepast. Dit is wat men doorgaans de ‘awareness-theorie’ noemt:

  • 1e fase: Wanneer we de vaardigheid nog niet hebben, zijn we onbewust onbekwaam. Met andere woorden, we weten niet welke vaardigheid we niet hebben en we zijn ons er niet van bewust dat we iets niet kunnen;
  • 2e fase: De volgende stap? We zijn bewust onbekwaam. We weten dat we iets niet doen en beginnen bij te leren zodra we iets doen dat ons duidelijk maakt dat we nog kunnen bijleren;
  • 3e fase: Is die van de bewuste bekwaamheid, gekenmerkt door onze inspanningen om de nieuwe vaardigheid uit te oefenen. Wij weten wel hoe te reageren, maar moeten er nog over nadenken en eraan werken;
  • 4e fase: In de laatste fase zijn we onbewust bekwaam. De vaardigheden worden zo natuurlijk dat we er niet meer over moeten nadenken.

Download de toolbox