Lessen trekken uit incidenten bij Belgische Seveso-bedrijven

Op de website van de FOD vind je documenten over ongevallen of incidenten in Belgische Seveso-bedrijven. Deze zijn bedoeld om bepaalde nuttige lessen uit deze incidenten en ongevallen te verspreiden.

2 nieuwe nota's

  1. "Lek aan mangat bij indienstname van een quench-toren" (referentie CRC/ONG/048-N)
    Bij de indienstname van een nieuwe quench-toren, ontstond na enkele uren een lek aan het mangat. Hierbij werd ongeveer 4 ton van een mengsel van licht ontvlambare vloeistoffen en gassen (o.a. 1,2-dichloorethaan) vrijgezet. De dichting bleek over een lengte van 15 cm bovenaan het mangat weggeblazen. Na onderzoek bleek dat de flensdruk op de pakking te laag was.
     
  2. "Vrijzetting van MVC tijdens de verlading van spoorwagons" (referentie CRC/ONG/049-N).
    Tijdens de verlading van monovinylchloride (MVC) in tankwagons kwam een grote gaswolk vrij nadat de aangekoppelde wagons werden weggetrokken met een locomotief. In totaal werd ongeveer 1,5 à 3 ton MVC vrijgezet. De wolk werd niet ontstoken en er vielen geen slachtoffers.

Bekijk alle documenten

Ga naar de website van de FOD en bekijk alle documenten.

Leren uit ongevallen

Wist je dat we in elke editie van Veiligheidsnieuws een artikel hebben over Leren uit ongevallen? In deze vaste rubriek kan je een artikel lezen waaruit men lessen kan trekken met als doel het aantal arbeidsongevallen te doen dalen.

Ernstige arbeidsongevallen kunnen ontstaan door een veelvoud aan oorzaken, maar aan de basis ligt vaak een gebrekkige communicatie rond en te weinig toezicht op het toepassen van veiligheidsvoorschriften, net als onervaren of nietopgeleide medewerkers. In deze rubriek wordt een ernstig en fataal arbeidsongeval ten gevolge van een sluitende laadklep van een zwaar geladen vrachtwagen behandeld.

Lees Veiligheidsnieuws online