De preventieadviseur 2.0

Zonder structurele hervormingen inzake werkgelegenheid en werking van de arbeidsmarkt zullen we met zijn allen armer worden, stelt FOD WASO. Wat zijn de belangrijkste items met betrekking tot preventie uit het memorandum  aan de federale regering voor het werkgelegenheidsbeleid in de periode 2019 – 2024?

De rol en opleiding van preventieadviseurs

De preventieadviseurs van de interne en externe diensten voor preventie en bescherming op het werk spelen een belangrijke rol bij de ondersteuning van het preventiebeleid.

In de loop der jaren zijn er aan de oorspronkelijke disciplines (arbeidsveiligheid en arbeidsgeneeskunde) nieuwe disciplines toegevoegd, met name ergonomie, arbeidshygiëne en psychosociale aspecten.

Door deze veelheid van disciplines zijn de rol, de taken en opdrachten minder duidelijk geworden. Ook de regelgeving over de aanvullende vorming van preventieadviseurs is organisch gegroeid.

Het is dan ook van belang de rol, de opdrachten en de taken van de preventieadviseur opnieuw te bekijken. Hiertoe dienen de betrokken experten bevraagd te worden en moet rekening gehouden worden met de standpunten die deze experten reeds hebben ingenomen.

Uit de studie over de vorming van preventieadviseurs moeten voorstellen komen die leiden tot een verbetering van het statuut van de preventieadviseurs en een meer aangepaste opleiding.

Kwalitatieve regelgeving

Gemeenschappelijke diensten

De gemeenschappelijke diensten voor preventie en bescherming op het werk moeten ervoor zorgen dat werkgevers samen over één dienst beschikken, waardoor er meer expertise intern aanwezig is. De ervaring met het bestaande erkenningssysteem leert dat dit een vrij logge procedure is, die niet altijd aangepast is aan de noden van het terrein en weinig flexibiliteit laat, onder meer voor de toetreding van nieuwe werkgevers.

Men dient algemene criteria te bepalen in de regelgeving, op basis waarvan werkgevers een gemeenschappelijke dienst PBW kunnen oprichten, zonder dat daarvoor nog expliciet een individuele toelating bij ministerieel besluit dient te worden gegeven.

Erkenningen

In de codex worden daarnaast procedures uitgewerkt voor het verlenen van erkenningen van externe diensten:

  • externe diensten voor preventie en bescherming op het werk
  • externe diensten voor technische controles
  • laboratoria
  • asbestverwijderaars

en van aanvullende vormingen preventieadviseurs en coördinatoren inzake veiligheid en gezondheid op tijdelijke of mobiele bouwplaatsen.

Coherentie regelgeving

Er dient te worden nagegaan of bepaalde elementen van deze procedures niet beter op eenzelfde wijze kunnen worden uitgewerkt om de coherentie van de regelgeving te bevorderen en ook of bepaalde erkenningen wel degelijk nodig blijken en of bv. een accreditatie niet eerder aangewezen is.

De codex over het welzijn op het werk heeft een coördinatie tot stand gebracht van de regelgeving inzake welzijn op het werk. Er staan evenwel vandaag nog heel wat bepalingen in het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming die moeten geactualiseerd worden. Het is derhalve nodig om een planning op te stellen met als doel de resterende bepalingen van het ARAB te integreren in de codex.

Lees het volledige memorandum van FOD WASO

[bron: FOD WASO]