Duidelijkheid over conformiteit van afschermingen in voertuigen voor collectief transport

De voorbije weken was er veel discussie over het feit of het aanbrengen van scheidingswanden in voertuigen voor collectief transport, nu al dan niet reglementair kon gebeuren. Er was het verzekeringstechnische aspect (wat in geval van een aanrijding?) maar vooral ook de vragen op het vlak van verkeersveiligheid en technische conformiteit. Voor sectoren die gebruik maken van voertuigen als collectief vervoer, zoals de bouwsector, installatiebedrijven en taxisector, is deze informatie bijzonder nuttig.

Vaste of demonteerbare afscherming?

Het Vlaams Huis van de Verkeersveiligheid zorgt voor een reglementair kader en maakt daarin een belangrijk onderscheid tussen enerzijds “vaste” en anderzijds “demonteerbare” afschermingen

  • Vaste afschermingen moeten sowieso eerst technisch gekeurd worden ter homologatie.
  • Voor de transparante en flexibele afschermingen wordt er door de overheid soepelheid aan de dag gelegd in het kader van de strijd tegen Covid-19.

Demonteerbare afschermingen in voertuigen: Instructie Departement MOW

Enkel demonteerbare afscherming mogen volgens een instructie van het departement MOW in voertuigen aangebracht worden zonder nieuwe keuring die van toepassing is vanaf 4 mei 2020 tot 1 mei 2021.

Het aanbrengen van plexiglas is sedert eind april 2020 één van de manieren om collectieve maatregelen te nemen, als social distancing niet mogelijk is. Voor deze datum was er soms discussie of dit kon, wat blijkt uit dit bericht.

Het aanbrengen van vaste afschermingen is steeds onderworpen aan een nieuwe (2de fase) goedkeuring.

Eisen voor demonteerbare afschermingen

  • ze moet eenvoudig demonteerbaar zijn zonder het gebruik van gereedschap
  • de lichtdoorlaatbaarheid moet minstens 70% bedragen
  • het gezichtsveld van de bestuurder en het indirect zicht (spiegels) moet behouden blijven
  • de afscherming mag geen gevaarlijke oneffenheden of scherpe randen vertonen die het risico op of de ernst van letsels kunnen vergroten. Dit geldt zowel voor de afscherming als voor de bevestiging ervan. De afrondingsstraal van elk element moet minstens 3.2mm bedragen
  • de afscherming moet flexibel zijn en is gemaakt van hoogwaardig en slagvast polycarbonaat of gelijkwaardig of een alternatief van soepele transparante gespannen gordijnen in kunststof. De gekozen materialen moeten ten alle tijde voldoen aan de hierboven omschreven voorwaarden
  • alle bedieningsorganen moeten goed bereikbaar blijven
  • de werking van veiligheidssystemen zoals gordels, airbags,… mag in geen enkel geval gehinderd worden door de afscherming(en)
  • de afscherming moet gemakkelijk en zonder gereedschap verwijderbaar zijn in geval van een ongeval

Deze demonteerbare afschermingen zijn toegelaten tot 1 mei 2021. Na deze datum moeten ze verwijderd worden.

Meer informatie

  • Duidelijkheid over conformiteit van afschermingen in voertuigen voor collectief transport | Confederatie Bouw
  • Kan plexiglas als alternatief voor social distancing in bestelwagens/busjes? | Confederatie Bouw Provincie Antwerpen
  • Flexibele doorschijnende scheidingswanden in voertuigen | GTL Taxi
  • Flexibele transparante afschermingen in voertuigen | Techlink
[bron: Confederatie Bouw]