Daar staat de nieuwe werknemer dan: alles en iedereen is nieuw, hij of zij loopt er wat onwennig bij en zit met heel wat vragen. Het onthaal van een nieuwe werknemer kan je als een elementaire vorm van beleefdheid zien. Maar daarnaast is het ook verplicht in het kader van welzijn op het werk en van belang voor een goede preventie.
Een goed doordacht onthaal leidt tot een win-win situatie: De nieuwe medewerker voelt zich welkom, waardoor de basis voor een goede samenwerking kan worden gelegd. De onderneming en de collega’s hebben baat bij een snelle inwerkperiode: de nieuwe medewerker kan immers op een efficiënte manier worden ingeschakeld.
Het KB van 25 april 2007, ter aanvulling van het KB van 27 maart 1998, stelt dat de werkgever verplicht is het onthaal van een nieuwe werknemer te organiseren en een ervaren werknemer aan te duiden die belast wordt met de begeleiding van de beginnende werknemer. De werkgever kan eventueel zelf de begeleiding op zich nemen.
Het lid van de hiërarchische lijn dat door de werkgever werd aangeduid om dit onthaal te organiseren, tekent een document onder zijn naam waaruit blijkt dat de nodige inlichtingen en instructies werden verstrekt met betrekking tot het welzijn op het werk.
Het is niet de bedoeling dat elk thema in de onthaalbrochure wordt opgenomen. Zo raak je al snel het overzicht kwijt. Zorg ervoor dat je een goede selectie maakt van onderwerpen die voor de onderneming van belang zijn.
Het is van belang dat een nieuwe medewerker op een snelle en overzichtelijke wijze bepaalde informatie kan nagaan. Het arbeidsreglement vermeldt de meeste dingen wel, maar is voor een deel van de medewerkers niet gemakkelijk leesbaar.
Een onthaalbrochure is een dynamisch gegeven. Voorzie regelmatig een update.