Charter om de ontvangst van chauffeurs op verlaadplaatsen te verbeteren
Nieuws

Charter om de ontvangst van chauffeurs op verlaadplaatsen te verbeteren

De omstandigheden waaronder vrachtwagenchauffeurs op hun laad- en losplaats worden ontvangen, laten vaak te wensen over. Met een charter dat door drie organisaties is ondertekend, zal worden getracht hierin verbetering te brengen in alle sectoren.

  • 24 jan. 2022
  • Psychosociaal

De omstandigheden waaronder vrachtwagenchauffeurs op hun laad- en losplaats worden ontvangen, laten vaak te wensen over. Met een charter dat door drie organisaties is ondertekend,wil men op dit vlak verbetering te brengen in alle sectoren.

Waarom een charter voor vrachtwagenchauffeurs?

De omstandigheden waaronder vrachtwagenchauffeurs op hun laad- en losplaats worden ontvangen, laten vaak te wensen over. Met een charter dat door drie organisaties is ondertekend, zal worden getracht hierin verbetering te brengen in alle sectoren. De Global Shippers Alliance (GSA), de Internationale Wegtransport Unie (IRU), die de wegvervoersondernemingen vertegenwoordigt, en de International Transport Workers’ Federation (ITF), die de chauffeurs vertegenwoordigt via hun vakbonden, hebben een charter opgesteld voor de ontvangst van chauffeurs op de laad- en losplaatsen van bedrijven. Het charter is gebaseerd op het beginsel van wederzijds respect en bevat een reeks verbintenissen voor verladers, vervoerders en chauffeurs.

De verladers verbinden zich er bijvoorbeeld toe:

  • te zorgen voor correcte en goed onderhouden ontvangstfaciliteiten (beveiligde parkeergelegenheid, sanitair, rustlokalen, enz.)
  • alles in het werk te stellen om onnodig tijdverlies te voorkomen
  • voldoende en opgeleid personeel ter beschikking te stellen voor het laden of lossen
  • bij de organisatie van het werk rekening te houden met de rij- en rusttijden

De vervoerders verbinden zich ertoe hun chauffeurs te voorzien van:

  • conforme uitrusting
  • een adequate opleiding
  • volledige informatie over de gevolgen die de vervoersopdrachten zullen hebben voor hun rij- en rusttijden

Tenslotte verbinden de chauffeurs zich ertoe:

  • de hun ter beschikking gestelde voorzieningen met eerbied te gebruiken
  • de door het personeel ter plaatse gegeven instructies op te volgen
  • het personeel in kennis te stellen van eventuele overschrijdingen van de rijtijden

Dit charter werd vanaf medio 2021 in alle Europese landen ingevoerd door de verenigingen die lid zijn van de drie ondertekenaars. De inhoud van het charter is beschikbaar in 16 talen, waaronder het Engels en het Frans, via de website Support our drivers.

Tekort aan chauffeurs

In de transportsector heerst er al een tijdje een tekort aan chauffeurs. Eén van de manieren om dit tekort te verhelpen, is een efficiënter gebruik van de tijd van de chauffeurs door de wachttijden op laad- en losplaatsen te verminderen.

Ook een meer respectvolle behandeling van de chauffeurs op verlaadplaatsen zal de aantrekkelijkheid van het chauffeursberoep vergroten. Daarom werd door hogervermelde organisaties volgende publicatie gemaakt, die in het Engels kan worden nagelezen op de website van CEFIC: How to reduce time spent by drivers on site and improve their treatment Recommendations for loading and unloading sites (PDF, 768 KB).

Een deel van deze richtlijn rond chauffeurstekort is in 2020 aangepast. Meer informatie hierover in het Engels in volgende documenten:

Prenne

Op de digitale Prenne 60 vind je 2 modules rond transport:

  • 17/2 om 10u: Dodehoek risico’s
  • 18/2 om 10u: Resultaten van de campagne valrisico’s bij verlading van de AD TWW

👉 Meer informatie over de modules van Prenne 60  die je in de loop van januari en februari 2022 kan bekijken

Meer informatie

Bron: BeSWIC

Gerelateerde opleidingen

Webinar
Omgaan met rouw en verlies op het werk

Omgaan met rouw en verlies op het werk

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Webinar
Digitale stress en hyperconnectiviteit

Digitale stress en hyperconnectiviteit

  • Psychosociaal, Gezondheid, Competentieontwikkeling
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Webinar
Octopus sessie - Plagen of Pesten? Meer dan 3 letters verschil

Octopus sessie - Plagen of Pesten? Meer dan 3 letters verschil

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 165

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Pesten op het werk: nieuwe cijfers en duiding vanuit onderzoek

De UGent@Work brengt in een Policy Brief pesten op het werk in kaart. Hoe vaak komt pesten op het werk voor? Wat is het profiel van de gepeste en van de pester? Wat zijn de gevolgen?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 12 sep. 2025
Nieuws

Gids: Omgaan met suïcide op de werkvloer

Suïcide is een gevoelig thema dat ook de werkvloer kan raken. Als werkgever, leidinggevende of collega kan je rechtstreeks of onrechtstreeks geconfronteerd worden met suïcide of een poging daartoe. Hoe kan je hier op een respectvolle en doeltreffende manier mee omgaan?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 05 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks