Interactief spel om studenten te leren omgaan met kankerverwekkende stoffen op de werkvloer

  • 11/12/2023

De FOD WASO lanceerde een interactief spel om studenten vertrouwd te maken met de maatregelen die genomen moeten worden om de risico’s van kankerverwekkende stoffen op de werkvloer te beheersen.

Het belang van preventie

Meer dan 120.000 Europeanen worden elk jaar met werkgerelateerde kanker gediagnosticeerd en bijna 80.000 mensen sterven aan kanker veroorzaakt door werken met kankerverwekkende stoffen. Dit is 53% van het totaal aantal van werkgerelateerde overlijdens. Het is de wettelijke verplichting van de werkgever om een veiligheidsbeleid te organiseren en de juiste preventiemaatregelen te voorzien.

Er zijn heel wat processen die kankerverwekkende stoffen opwekken, denk maar aan de fijne stofdeeltjes in dieseluitlaatgassen, houtstof of lasrook. Het is dan ook belangrijk dat (toekomstige) werknemers weten waar de risico’s op de werkvloer zich bevinden en hoe men de nodige preventiemaatregelen kan nemen.

Hoe speel ik het spel?

In het spel neem je de rol op van preventieadviseur en moet je mogelijke gevaren in specifieke werksituaties (een bouwwerf, een ziekenhuis en een fabriek) identificeren en je werkgever adviseren.

Bij het aanklikken van een locatie krijg je eerst een korte inleidende video te zien. Daarna kan je in meerdere ruimtes rondwandelen door op de pijtjes te klikken. Kijk telkens goed rond en klik alle gevaarlijke situaties aan. Die bevinden zich achter een aantal vraagtekens.

Nadat je alle risico’s hebt aangeduid, krijg je een overzicht van de correcte werkruimte met de juiste informatie.

STOP-principe

Één van de belangrijkste principes die in het spel aan bod komt, is het STOP-principe. Dit preventieprincipe doet een hiërarchie van preventiemaatregelen uit de doeken om gevaarlijke blootstelling aan kankerverwekkende stoffen zoveel mogelijk te beperken. De te volgen stappen zijn:

  • Substitutie, waarbij het gebruik van een gevaarlijk product of een kankerverwekkende stof vermeden wordt door het te vervangen door een stof die niet of minder gevaarlijk is
  • Technische maatregelen, die je invoert om het vrijkomen van kankerverwekkende stoffen die een risico kunnen opleveren te voorkomen of te beperken
  • Organisatorische maatregelen, zoals voorbehouden werkplekken voorzien voor het gebruik van gevaarlijke stoffen, beperken van het aantal werknemers of de arbeidstijd waarin een werknemer blootgesteld kan worden
  • Persoonlijke bescherming, te gebruiken wanneer blootstelling niet met andere middelen kan worden vermeden, bijvoorbeeld ademhalingsbescherming, handschoenen, ...

Hoe gebruik je het spel in de lessen?

De FOD WASO voorziet een aantal hulpbronnen bij het spel voor leerkrachten die hun leerlingen vertrouwd willen maken met het thema “veiligheid en gezondheid op het werk”.

De aangeboden informatie gaat dieper in op een aantal concepten die aan bod komen in het spel. Deze hulpbronnen kunnen dienen als lesmateriaal en bieden zo een aanvulling voor het spel.

Leerkrachten kunnen voor hun lessen gebruik maken van een pedagogische fiche, een informatiebundel, een powerpoint presentatie, een evaluatieoefening en een verbetersleutel.

Meer informatie

Bron: Beswic