Wanneer lithium-ionbatterijen gelijkstaan aan brand

De belangrijkste oorzaak van brand in de afval- en recyclagesector zijn verkeerd gesorteerde lithium-ionbatterijen. En dat blijft niet zonder gevolgen. Een afvalcontainer, een afvalwagen, een shredder of zelfs volledige sites gaan in vlammen op. En het komt alsmaar vaker voor.

Wat maakt lithium-ion batterijen zo gevaarlijk?

Als we ze correct gebruiken en correct verwerken is er geen probleem. Maar als het misgaat, dan kan het grondig misgaan. We zijn als maatschappij bij lithium-ionbatterijen uitgekomen in een zoektocht naar een grotere energiedensiteit. Een kortsluiting kan dan ook een hele kettingreactie op gang brengen, wat die lithium-ionbatterijen moeilijk te blussen maakt.

De precieze oorzaak van een brand is niet makkelijk te achterhalen. De hulpdiensten zelf houden er geen statistieken over bij. In steden waar dat wel gebeurt, blijken elektrische fietsen en e-steps vaak de boosdoener.

De afval- en recyclagesector heeft dus alle redenen om aan de alarmbel te trekken. Aangezien de vraag naar batterijen tegen 2030 naar schatting met meer dan 20% zal toenemen, is het nu het moment om werk te maken van een duurzame, circulaire aanpak voor lithium-ion batterijen. 

Meer info over litium-ion batterijen op Prenne 69

Welke brandveiligheidsconcepten worden gebruikt voor veiligheidskasten waarbij li-ion batterijen worden opgeslagen? Zorgen deze voor nul risico? Zijn er normen hierover? Wat zeggen de PGS37? Krijg als preventieadviseur antwoorden op deze vragen in de module "Opslagkasten voor li-ion batterijen" Op Prenne 69.

Meer informatie

Bron: Denuo