Duurzaamheid interessant omwille van employer branding
Nieuws

Duurzaamheid interessant omwille van employer branding

Duurzaamheid is voor de meeste bedrijven vandaag prioriteit. Dat nieuwe Europese wetgeving grote ondernemingen vanaf boekjaar 2024 verplicht een gedetailleerd duurzaamheidsrapport op te stellen, speelt mee. Maar nog meer doorslaggevend is het feit dat inzetten op duurzaamheid het employer brand versterkt.

  • 01 mrt. 2024

Duurzaamheid is voor de meeste bedrijven vandaag prioriteit. Dat nieuwe Europese wetgeving grote ondernemingen vanaf boekjaar 2024 verplicht een gedetailleerd duurzaamheidsrapport op te stellen, speelt mee. Maar nog meer doorslaggevend is het feit dat inzetten op duurzaamheid het employer brand versterkt.

Duurzaamheidsrapport voor grote ondernemingen

Vanaf 2024 moeten grote Belgische ondernemingen met meer dan 500 werknemers een gedetailleerd duurzaamheidsrapport opstellen op basis van hun eigen inspanningen en die van hun toeleveranciers – later kunnen ook regels voor kleinere ondernemingen volgen. Maar veel bedrijven zijn vandaag al bezig met het thema. Niet omwille van de verplichting, maar wel omdat ze het belangrijk vinden, concludeert Acerta na een bevraging bij 200 kleine en grote ondernemingen. Tegelijk blijven er drempels voor bedrijven om te investeren in duurzaamheid: het inschatten van de kosten blijkt moeilijk, het opstellen van een volledig duurzaamheidsrapport is niet evident, en de inschatting van het effect op lange(re) termijn is onduidelijk.

Duurzaamheid is belangrijk

Uit de bevraging blijkt dat ondernemingen duurzaamheid als belangrijk beschouwen:

  • 81 % van de respondenten getuigt dat ze als organisatie het idee in hun bedrijf ondersteunen.
  • Bij 60 % zit duurzaamheid verweven in de bedrijfscultuur.
  • 65 % beschouwt duurzaamheid als een motor voor innovatie.

Opvallend: dat de eigen medewerkers en partners verwachten dat ondernemingen duurzaamheid nastreven, is een grotere motivator voor de bedrijven dan het feit dat duurzaamheid van overheidswege een verplichting wordt.

Meer informatie

Duurzaamheid vooral interessant omwille van employer brand

Bron: HR Square

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Podcast

Podcastreeks SafetyTalk - aflevering 28: Brandbestrijding van elektrische voertuigen - het traject van de Prebes Award Winnaar

De elektrische revolutie op onze wegen is niet meer te stoppen volgens Robin Geets. Hij is een jonge preventieadviseur én Prebes Award winnaar 2024. Volg Robin die je in deze aflevering meeneemt in zijn parcours als startende preventieadviseur bij Aviapartner. Hij bespreekt in deze aflevering het thema van zijn eindwerk waarmee hij de Prebesaward won.
  • Debat
  • 02 dec. 2025
Nieuws

VSV lanceert campagne voor veiliger e-stepgebruik

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) lanceert op 24 november de online campagne 'Slim op de e-step'. Die campagne frist de belangrijkste verkeersregels voor e-steps op en stimuleert veilig gedrag en richt zich vooral op jonge e-steppers.
  • Mobiliteit
  • 01 dec. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks