Geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholtests
Nieuws

Geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholtests

Om de strijd tegen dronken bestuurders aan te gaan, paste de FOD Mobiliteit en Vervoer de procedure voor blaastesten aan om ze efficiënter te maken. Twee nieuwe regels zullen van kracht worden. Deze wijziging laat toe om het aantal controles op dezelfde tijdspanne te verhogen.   

  • 15 mei 2024

In België gebeuren er elke dag 12 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed betrokken is. Dat is één ongeval elke twee uur. Om de strijd tegen dronken bestuurders aan te gaan, paste de FOD Mobiliteit en Vervoer de procedure voor blaastesten aan om ze efficiënter te maken. Twee nieuwe regels zullen van kracht worden. Deze wijziging laat toe om het aantal controles op dezelfde tijdspanne te verhogen.

Onmiddellijke controles

Vanaf 1 mei is het niet meer mogelijk om een wachttijd van 15 minuten te vragen voor een ademtest. Dat maakt het mogelijk om altijd onmiddellijk een controle uit te voeren. De wachttijd van 15 minuten was voorzien om het effect van “mondalcohol” te neutraliseren, wat het resultaat kon beïnvloeden. De nieuwste toestellen detecteren en neutraliseren mondalcohol automatisch en dat 100% betrouwbaar. Een wachttijd is dus overbodig geworden!

Aangepaste drempel voor volume uitgeademde lucht

Vanaf 1 juli 2024 wordt het minimumvolume uitgeademde lucht verlaagd van 1,9 l naar 1,2 l. Ook deze aanpassing is het resultaat van de technische vooruitgang van de huidige blaastoestellen, die vanaf 1,2 l uitgeademde lucht valabele resultaten geven. Deze aanpassing zal voor tijdswinst zorgen bij de politiediensten: Voor sommige mensen die moeite hebben met ademhalen, was het moeilijk om die drempel van 1,9l te halen. Dan moest een arts gebeld worden om op de plaats van controle een bloedstaal te nemen. Door de drempel te verlagen en aan te passen aan de technische mogelijkheden van de nieuwe meettoestellen, zou minder vaak op een arts beroep gedaan moeten worden. De politie zal daardoor meer controles kunnen doen op dezelfde tijd.

Meer informatie

Bron: FOD Mobiliteit en vervoer

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Alle Vlaamse gemeenten aangesloten bij BE-Alert

Sinds kort zijn alle 285 Vlaamse gemeenten aangesloten bij BE-Alert, het alarmeringssysteem van de overheid. De gemeenten kunnen zo het alarmeringsplatform inzetten in geval van een noodsituatie. Dat meldt het Nationaal Crisiscentrum.
  • 17 sep. 2025
Podcast

Podcastreeks SafetyTalk - aflevering 24: Samen terug aan het werk: re-integratie als gedeelde verantwoordelijkheid

In deze aflevering van SafetyTalk horen we Lode Godderis, CEO van IDEWE, over het actuele thema van ziekteverzuim en re-integratie. Hij benadrukt dat, naast de economische kant, re-integratie ook een maatschappelijk en persoonlijk onderwerp is. Het gaat hier dan ook eerder om een traject dat begint nog vóór iemand uitvalt, in plaats van een puur administratief proces. Het vraagt samenwerking, vertrouwen en open communicatie en dit tussen werknemer(s), leidinggevende, collega’s en andere posities die ondersteuning kunnen bieden zoals preventieadviseurs of HR-functies.
  • Debat
  • 16 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks