Waardering als buffer tegen werkstress: erkenning van collega's is belangrijk
Nieuws

Waardering als buffer tegen werkstress: erkenning van collega's is belangrijk

Werkstress kent vele gezichten, maar één ervan blijft nogal eens onder de radar: "embitterment", een gevoel van verbittering en machteloosheid dat ontstaat wanneer mensen het gevoel hebben onrechtvaardig behandeld te worden. Gelukkig is er een verrassend eenvoudige buffer: erkenning van collega’s.

  • 01 jul. 2025
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon

Een nieuwe studie, gepubliceerd in Work & Stress, toont aan dat 'embitterment' niet alleen schadelijk is voor het welzijn van werknemers, maar ook doorsijpelt tot in hun vrije tijd. Gelukkig is er een verrassend eenvoudige buffer: erkenning van collega’s.

Wat is “embitterment” op het werk?

Embitterment is geen gewone frustratie, en "verbitterdheid" dekt ook de lading niet helemaal. Het is een diepgaand gevoel van onrecht, gekrenkte eigenwaarde en de drang om "wraak" te nemen; vaak zonder reële mogelijkheid daartoe. En anders dan boosheid of stress is embitterment altijd gericht op anderen en gekoppeld aan situaties waarin rechtvaardigheid ontbreekt. Denk aan een medewerker die systematisch de "rotklusjes" krijgt zonder uitleg of erkenning.

Illegitieme taken als trigger

De studie onderzocht 71 werknemers die gedurende vijf werkdagen tweemaal daags een vragenlijst invulden. Op dagen waarop ze meer onredelijke of nutteloze taken kregen dan normaal, voelden ze zich significant meer verbitterd. Vooral "onredelijke" taken (zoals opdrachten die eigenlijk bij iemand anders horen of beneden het eigen niveau liggen) bleken belastend. "Nutteloze" taken daarentegen hadden geen meetbare impact op het gevoel van verbittering.

Het belang van waardering, vooral door collega’s

De kracht van waardering werd glashelder: op dagen dat medewerkers minder erkenning kregen van collega’s, versterkten onredelijke taken het gevoel van verbittering. Wanneer ze wél waardering voelden, viel dat negatieve effect grotendeels weg. Opmerkelijk genoeg had waardering van leidinggevenden géén zelfde beschermend effect. Een mogelijke verklaring: leidinggevenden zijn vaak ook de opdrachtgevers van de onredelijke taak.

Embitterment laat zich niet zomaar afschudden aan de deur. Wie zich verbitterd voelt, blijft vaak piekeren na de werkuren. En dit gebeurde vooral op dagen met weinig waardering van collega’s.

Praktische aanbevelingen voor werkgevers

  • Beperk onredelijke taken: Evalueer of taken in lijn liggen met iemands functie, ervaring en verantwoordelijkheden.
  • Introduceer "waarderingsgewoontes": Kleine daden maken het verschil. Laat teams starten met "collega van de dag", of organiseer appreciatiekaarten op intranet.
  • Train leidinggevenden én collega’s: Focus niet alleen op waarderend leiderschap, maar ook op peer-to-peer erkenning.
  • Monitor embitterment als welzijnsindicator: Gebruik signalen zoals frequent piekeren, klachten over "zinloos werk" of verminderde betrokkenheid als mogelijke indicatoren.
  • Stimuleer psychologische deconnectie: Communiceer helder over het belang van werk-privébalans en geef ruimte om echt af te schakelen.

Waardering is gratis, embitterment kostbaar

Een organisatie waarin collega’s elkaar waarderen, creëert niet alleen een warmere werkomgeving, maar beschermt medewerkers ook tegen de sluimerende impact van onrechtvaardigheid. Dus ja, een oprechte "merci" op het juiste moment kan het verschil maken - en misschien wel een burn-out voorkomen.

Meer informatie

Bron: Edelhart Y. Kempeneers - Attentia

Gerelateerde opleidingen

Webinar
Octopus sessie - Wetgeving in de praktijk: Beroepsgeheim

Octopus sessie - Wetgeving in de praktijk: Beroepsgeheim

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 165
Bias en Manipulatie: hoe omgaan met toxisch of manipulatief gedrag!

Bias en Manipulatie: hoe omgaan met toxisch of manipulatief gedrag!

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Bouwstenen voor een agressiebeleid

Bouwstenen voor een agressiebeleid

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • 3 dagen
  • 600
Inzicht in jezelf en de ander voor effectievere samenwerking – Insights Discovery

Inzicht in jezelf en de ander voor effectievere samenwerking – Insights Discovery

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 750

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Link tussen emotioneel veeleisend werk en diabetes type 2

Uit een recent Zweeds onderzoek van het “Institute for Environmental Medicine” blijkt dat er een link is tussen emotioneel belastend werk en het ontwikkelen van diabetes type 2. De link is nog duidelijker wanneer werkgevers te weinig sociale ondersteuning bieden aan hun medewerkers.
  • Gezondheid, Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 15 okt. 2025
Nieuws

VDAB rolt noodknopsysteem uit in heel Vlaanderen na forse stijging van agressie tegen werknemers

VDAB-medewerkers die zich bedreigd voelen, kunnen voortaan via een nieuw noodoproepsysteem snel hulp inroepen. De maatregel komt er niet toevallig: nooit eerder waren er zoveel meldingen van agressie. Alleen al dit jaar gaat het om 440 gevallen, vooral in de provincies Antwerpen en Limburg.
  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 15 okt. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks