BOB viert 30ste verjaardag met gouden sleutelhangers
Nieuws

BOB viert 30ste verjaardag met gouden sleutelhangers

Wie bij een politiecontrole negatief blaast krijgt als bedanking meestal de iconische gele BOB-sleutelhanger. Om de 30ste verjaardag van BOB extra in de kijker te zetten, zijn er de volgende weken bij die controles 30 gouden sleutelhangers te winnen.

  • 27 nov. 2025
  • Mobiliteit

30 gouden BOB-sleutelhangers

Vanaf de start van de eerste campagne BOB-campagne in december 1995 is de gele sleutelhanger van de partij. De sleutelhanger wordt door de politiezones in heel het land uitgedeeld als erkenning aan de bestuurders die negatief blazen bij een controle. Dit jaar worden voor de 30ste verjaardag van BOB 30 exclusieve gouden BOB-sleutelhangers uitgedeeld door de lokale en federale politie. In 30 verschillende politiezones zal dus telkens één bestuurder willekeurig beloond worden met een bijzonder verguld exemplaar van de sleutelhanger. De BOB-partners Vias institute, Belgische Brouwers VZW en Assuralia stellen deze bijzondere sleutelhangers ter beschikking naast de honderdduizenden gewone BOB-sleutelhangers.

BOB: 30 jaar campagne

In december 1995 ging de allereerste BOB-campagne van start. BOB bestaat ook echt. Zijn naam is voluit Robert Madrenas, of Bob voor de vrienden. Hij was in 1995 werkzaam bij het reclamebureau Magnésium, dat de BOB-campagne bedacht.

Die ontstond in de nasleep van de wijziging van de alcohollimiet. Op 1 december 1994 werd de maximale toegelaten alcoholconcentratie voor bestuurders verlaagd van 0,8 naar 0,5 promille. Het toenmalige BIVV, vandaag verkeersinstituut Vias, had tot die tijd wel al campagnes gevoerd over alcohol achter het stuur, maar die waren vrij hard van toon. Een nieuwe aanpak drong zich op.

De nieuwe campagne wilde de bestuurder in de kijker zetten die niet drinkt, maar wel feestelijk en positief is en dankzij wie het feest kan plaatsvinden. BOB stond en staat voor een coole, aardige, verantwoorde bestuurder. De persoon heeft geen leeftijd, geen geslacht en behoort niet tot een bepaalde sociale klasse. Iedereen kan zich ermee identificeren.

Meer controles, minder bestuurders onder invloed

Bij de eerste BOB-campagne werden in totaal iets meer dan 100 000 bestuurders gecontroleerd door de politie en blies 6,4% positief. Begin jaren 2000 steeg het aantal positieve bestuurders naar het hoogste peil ooit: 9,9% van de bestuurders was positief.

Sinds 2004 (en met de steun van de voltallige geïntegreerde politie) nam het aantal controles gestaag toe en onder meer door het gebruik van de samplingtoestellen is het aantal controles fors gestegen. Vorige wintercampagne werden maar liefst 605 759 bestuurders onderworpen aan een blaastest. 6x zoveel als bij de allereerste BOB-campagnes.

Het aantal positieve bestuurders zit op het laagste peil: 1,2% van de bestuurders was positief, ofwel 5 keer minder dan bij de start van de campagne 30 jaar geleden. Toch is de strijd niet gestreden. Vorig jaar waren er in ons land nog 3770 letselongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol. Bestuurders die te veel gedronken hebben, hebben vaak veel te veel gedronken. Gemiddeld hadden bestuurders onder invloed betrokken in een letselongeval een alcoholgehalte van 1,6 ‰.

De politie controleert tijdens de campagne uiteraard ook op drugs. De pakkans voor drugs is de laatste jaren ook flink toegenomen. In 2016 liepen 6933 bestuurders tegen de lamp tijdens een drugcontrole, in 2024 waren er dat 13 189, bijna dubbel zo veel.

BOB vind je overal

De slogan van deze wintercampagne luidt ‘BOB vind je overal’. Dat mag je deze keer ook letterlijk nemen. De focus ligt op het brede gamma aan oplossingen om het veilig te houden na een avondje uit. De slogan “BOB vind je overal” verwijst naar al die alternatieven. Langs de Vlaamse autosnelwegen zullen baanaffiches deze boodschap uitdragen. Maar evenzeer in stadscentra, zowel in Brussel, Wallonië en Vlaanderen als via sociale media zal de affiche te zien zijn. In Leuven, Brussel en Luik gaan graffiti-artiesten met de campagne aan de slag. Hun murals zullen voor lange tijd het straatbeeld sieren.

Meer dan ooit zijn er tal van veilige oplossingen om veilig thuis te geraken. Belangrijk is om daarbij de juiste BOB-reflex te hebben. Die begint met na te denken over hoe je veilig thuis gaat geraken voor je vertrekt. Het is niet moeilijk om ervoor te zorgen dat je niet onder invloed achter het stuur moet kruipen. Spreek op voorhand af wie BOB is, regel een taxi gebruik het openbaar vervoer, regel jezelf een gezellig logeerbed bij vrienden of drink heel de avond een van de zovele lekkere alcoholvrije alternatieven. BOB vind je overal.

Meer informatie

Bron: VIAS, Assuralia, VRT NWS

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

NMBS, De Lijn, MIVB en LETEC strijden samen tegen agressie tegen hun personeel

Met één stem roepen de vervoersmaatschappijen NMBS, De Lijn, MIVB en LETEC op tot meer wederzijds respect op openbaar vervoer.
  • Mobiliteit, Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 24 nov. 2025
Nieuws

Brandveiligheid van laadstations in ondergrondse parkeergarages

Binnenkort zal er een nieuw KB worden gepubliceerd over de brandveiligheid van elektrische voertuigen op parkeerplaatsen. Het is het "KB dat de brand- en explosiepreventiemaatregelen vastlegt waaraan parkeerplaatsen moeten voldoen voor het parkeren van elektrische voertuigen". De kennisgeving bevat ook de concepttekst van dit KB.
  • Brand, Mobiliteit
  • 24 nov. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks