
Sinds 1 juli 2022 is de brandveiligheidswetgeving voor parkeergarages al aanzienlijk versterkt door de laatste wijzigingen in het Koninklijk Besluit van 7 juli 1994, waarin de basisnormen voor brand- en explosiepreventie worden vastgelegd waaraan gebouwen moeten voldoen.
Deze aanpassingen van 2022 bevatten echter geen specifieke eisen met betrekking tot de risico's die gepaard gaan met voertuigen die gebaseerd zijn op nieuwe energiedragers, zoals elektrische auto's. Na enkele incidenten hebben lokale reddingszones vaak extra maatregelen ingevoerd voor elektrische voertuigen en laadapparatuur op parkeerplaatsen. Als reactie daarop publiceerde de non-profitorganisatie Fireforum een Code of Good Practice (CBP) "Elektrische voertuigen in parkeergarages", die een referentie is geworden.
Tot nu toe is er echter geen duidelijk juridisch kader geweest. Het nieuwe Koninklijk Besluit zal nu deze leegte opvullen. Het voorziet in een risicoanalyse voor parkeerplaatsen, waarbij de behoeften worden beoordeeld op basis van de geldende regels van goede praktijk. Het decreet legt echter geen vast referentiekader voor deze analyse op. De CBP van Fireforum kan hierin als leidraad dienen.
De exacte datum van publicatie en inwerkingtreding van het Koninklijk Besluit is nog niet bekend.
Het besluit zal van toepassing zijn op nieuwe of bestaande parkeergarages met 10 of meer parkeerplaatsen en laadfaciliteiten. Het Koninklijk Besluit zal met een retroactief kader ingevoerd worden en wordt in fases uitgerold.