
De lancering gebeurt in Gentbrugge, tijdens een controleactie in het kader van de Europese Truck & Bus-week.
Uit een eerdere VSV-bevraging bij 180 vrachtwagenchauffeurs blijkt dat 8 op de 10 Vlaamse vrachtwagenchauffeurs (83%) hun gordel altijd dragen. Omgekeerd zegt 1 op de 9 (11%) dat ze zich bijna nooit vastklikken - vaak omdat ze vinden dat de gordel “knelt” of “de bewegingsvrijheid beperkt” (VSV, 2021). Recente metingen in onder meer Duitsland, Frankrijk en Nederland bevestigen dat bestuurders van vrachtwagens hun gordel minder vaak dragen dan bestuurders van personenwagens.
Nochtans blijft de gordel de eenvoudigste en meest doeltreffende bescherming bij een ongeval. Ook in vrachtwagens voorkomt de gordel dat de bestuurder bij een botsing uit de cabine wordt geslingerd of een ernstig letsel oploopt. Bij vrachtwagenchauffeurs die de veiligheidsgordel dragen, vermindert de kans om te overlijden bij een ongeval gemiddeld met 84%. Het risico op ernstig letsel wordt 51% kleiner.
De campagne bouwt verder op de succesvolle actie Wereldkampioen Gordelaandoen uit 2021, maar met een scherpere focus op attitude en beroepstrots. De centrale boodschap: professionele chauffeurs dragen hun gordel - altijd.
De campagne toont echte chauffeurs uit Vlaamse transportbedrijven, in foto’s en korte filmpjes die via sociale media, online advertenties en sectorplatformen worden verspreid. Ze benadrukt dat gordeldracht niet beperkend is, maar juist een teken van vakmanschap en veiligheid.
De campagne wordt gelanceerd tijdens een gezamenlijke controleactie van de Federale Wegpolitie, in het kader van de Europese Truck & Bus-week (17–23 november). Daarbij wordt gebruikgemaakt van een anonieme politievrachtwagen, waarmee agenten vanuit verhoogd perspectief controleren op gordeldracht en gsm-gebruik.
De campagne is een samenwerking tussen de VSV, de Federale Wegpolitie, Febetra, Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), UPTR, het Sociaal Fonds Transport & Logistiek (SFTL), Prebes en de vakorganisaties. De partners roepen bedrijven op om de campagnebeelden te delen en intern aandacht te besteden aan gordeldracht.