Ga jij mee naar A+A? Stap mee op de Prebes bus op woensdag 6 november 2019

  • 01/10/2019

Staat een bezoek aan de A+A beurs op je planning? Ge-wel-dig! Stap mee op onze Prebes bus en gebruik deze reistijd om te netwerken met collega's. Wat denk je? Ga met ons mee & wij regelen alles!

Woensdag 6 november

Prebes organiseert op woensdag 6 november 2019 een busreis met andere Prebes leden naar Düsseldorf. Het enige wat jij moet doen is op tijd aan de opstapplaats staan en wij zorgen voor de rest! Als dat geen goede deal is!  Schrijf je nu in :-)

Een georganiseerde busreis voor €75

  • Dagticket A+A
  • Vervoer
  • Ontbijtkoeken
  • Avondmaal
  • Goodiebag

Schrijf je in

Sponsors

     

 

Fotoverslag vorige editie A+A 2017

A+A 2017

Over A+A

Ook al zijn de doelgroepen en thema’s van A+A zeer veelzijdig, toch kunnen ze in drie centrale groepen onder worden gebracht: Persoonlijke Bescherming, Bedrijfsveiligheid en Gezondheid op het Werk. Een van de kernthema’s van A+A is als vanouds de persoonlijke bescherming.

Talloze marktleiders zijn op de komende editie van de beurs wederom als exposant aanwezig. De markt voor persoonlijke beschermingsmiddelen is booming. De redenen daarvoor zijn uiteenlopend: enerzijds groeit het algemene veiligheidsbewustzijn. Ook het feit dat werkkleding functioneel verder ontwikkelt en optisch ook goed wordt beoordeeld, zorgt dat de trend aanhoudt. Steeds meer materialen uit de fairtrade-handel die het milieu minder belasten, komen tegemoet aan de wens van veel beslissers naar meer duurzaamheid.

Een andere reden voor de stijgende trend is de Image Wear. Zo worden bijvoorbeeld veiligheidsschoenen in sneakervorm of werkbroeken met een vrijetijdslook voor steeds meer mensen een modieus statement. In 2017 hebben alleen al 56 exposanten op A+A het segment Corporate Fashion / Image Wear als hun zwaartepunt benoemd. Daar komen nog eens 260 exposanten bij met productpresentaties die aansluiten bij dit segment – daarmee was A+A in een internationaal vergelijk de grootste beurs rond dit thema. Voor 2019 wordt er rekening gehouden met een verdere groei van dit segment. De corporate fashion-markt definieert medewerkers die met klanten contact hebben tot de belangrijkste doelgroep. Beroepskleding met en zonder beschermingsfunctie wordt daarbij een marketinginstrument, dat de presentatie van een bedrijf naar buiten toe ondersteunt en zodoende belangrijke contact- en communicatieopdrachten vervult.

Als tweede kernthema van de A+A-thema’s staat bedrijfsveiligheid en de bescherming van iedere individuele werknemer in een bedrijf of organisatie in de focus. De doelen zijn hier, om door beschermingsmaatregelen de risico’s voor individuele medewerkers te minimaliseren en de technische veiligheid van installaties en gebouwen te waarborgen. Veilige opslag, veiligheid in het verkeer en tijdens het transport, stralingsbescherming, valbescherming in de bouw en bedrijfsmilieubescherming zijn enkele zwaartepunten in dit veld. Bij dreigende gebeurtenissen waarbij veel schade ontstaat, dienen de negatieve gevolgen zo mogelijk vermeden of geheel gereduceerd te worden. Op basis hiervan worden de aspecten van preventieve brandbescherming, explosiebescherming en een uitgebreid rampenmanagement steeds belangrijker.

De gezondheid als centrale zorg van ieder mens te bevorderen betekent ook het werkvermogen van iedere individu te behouden. Hoe dat gaat, daarmee houdt het derde A+A-zwaartepunt, te weten gezondheid op het werk zich bezig. A+A presenteert oplossingen op het gebied van akoestiek, licht/verlichting, ruimteklimaatbeheersing, ergonomisch gereedschap en ergonomische werkplekinrichting. Op het gebied van de gezondheidsstimulering en preventie binnen het bedrijf, gaat het om gezonde voeding, beweging, stressvermindering, ontspanning en drugspreventie.

Bedrijven die in veiligheid en gezondheid op de werkplek investeren, profiteren niet alleen van een hogere mate van tevredenheid van de medewerkers, maar ook van geringere uitval en minder bedrijfsstoringen op basis van ongelukken. Gezonde werkplekken betekenen bovendien geëngageerde medewerkers en versterken het concurrentievermogen – zo kan het voordeel voor alle betrokkenen kort en bondig worden omschreven. Volgens onderzoeken van EU-OSHA, het Europese Agentschap voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk, betaalt de investering in gezondheidsstimulering zich uit – iedere euro levert een rendement van tussen de 2,50 en 4,80 euro op.

In het jaar 2020 is volgens de statistiek van het Duitse Bureau voor Statistiek het aandeel van de werkende bevolking tussen de 50 en 64 jaar in vergelijking met het jaar 2000 van 30 naar 39 procent gestegen. Hier zijn initiatieven op de werkvloer gewenst, zodat medewerkers mobiel en gezond blijven en ook bij lichamelijke beperkingen hun opdrachten kunnen blijven vervullen – bijvoorbeeld door het gebruik van meer ergonomisch gevormde kantoormeubelen en ergonomisch werkgereedschap.

De rode draad in alle presentaties van A+A is de Highlight Route met producten, concepten en oplossingen voor de toekomst van het werken. Hier worden praktische producten zoals digitale hulpmiddelen gepresenteerd of innovatieve werkplekmodellen getoond. Nieuwe denkwijzen, die de tot nu toe bekende voorbeelden van de organisatie van het werk en van het inzetten van personeel veranderen, bieden bedrijven kansen zoals flexibiliteit en kostenbesparingen. Maar de exposanten van A+A 2019 hebben ook aandacht voor de risico’s door steeds complexere en daarmee moeilijker beheersbare processen. A+A presenteert hiervoor mogelijke oplossingen. In hal 10 zal opnieuw het Trefpunt Veiligheid en Gezondheid voor alle niet-commerciële exposanten te vinden zijn. Hier presenteert de Duitse Federale Associatie voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk ‘Basi’ e.V., samen met haar internationale en nationale partners een breed advies- en informatieaanbod, aangevuld door inspirerende en levendige activiteiten waar bezoekers aan mee kunnen doen en van kunnen leren. Ook andere partijen die betrokken zijn bij veilig en gezond werken zijn hier te vinden. Het betreft hier onder meer bedrijfsongevallenverzekeringen, ziekenfondsen, werkgeversorgani-saties en vakbonden, ministeries en overheidsinstituten, beroeps- en vakverenigingen, hogescholen en andere non-profitorganisaties, dus alle specialisten die betrokken zijn bij vraagstukken over de bescherming en gezondheid op het werk. Zij beantwoorden vragen over onder meer voorschriften, beroepsziektes, gevaarlijke stoffen, ongevallen-verzekeringen en revalidatie.