Webinar Anpi: Betrouwbaarheid van brandbeschermingsuitrusting en -installaties
Nieuws

Webinar Anpi: Betrouwbaarheid van brandbeschermingsuitrusting en -installaties

Op 26 maart organiseert ANPI een webinar dat zal helpen de opdrachten en plichten in het kader van brandpreventie beter te verrichten. 

  • 23 feb. 2021

De betrouwbaarheid van brandbeschermingsuitrusting en -installaties is van vitaal belang. De gebruikelijke actoren - fabrikanten, installateurs - moeten functionele apparatuur leveren en installeren. Dit is een onbetwistbare vereiste.

Rol van de beheerder

Een essentiële en vaak vergeten actor is de beheerder. Zijn rol is primordiaal, hij is verantwoordelijk en moet er door zijn beheer voor zorgen dat de uitrusting die hij onder zijn verantwoordelijkheid heeft in goede staat verkeert en in werking blijft in de tijd.

Wat de veiligheid betreft kan geen enkele storing worden getolereerd. Veiligheidsuitrusting moet te allen tijde operationeel en efficiënt zijn.

5 belangrijke fasen

Hoe kan de betrouwbaarheid van de uitrusting bij en door de gebruiker worden gewaarborgd? De belangrijke fasen zijn:

  1. Goedkeuring van plannen, berekeningsnota's en concepten
  2. Initiële inspectie bij de indienststelling
  3. Regelmatige verificatie
  4. Onderhoud (of service)
  5. Functionele controle (of periodieke inspectie)

Controle

Er zijn evenveel definities van de termen "verificatie", "inspectie", "controle" als er referentiesystemen zijn. Het is dan ook een uitdaging voor de beheerder om de rol en de bevoegdheid van de verschillende actoren te definiëren: bekwame technici, gespecialiseerde en gecertificeerde firma’s, en geaccrediteerde controle-instanties.

Webinar

Op 26 maart organiseert ANPI een webinar dat zal helpen de opdrachten en plichten in het kader van brandpreventie beter te verrichten. Het webinar is bedoeld voor iedereen die betrokken is bij brandpreventie.

Als je lid bent van Prebes krijg je 10% korting.

Meer informatie en inschrijven

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Richtlijn over toegankelijkheid: een stap dichter naar een inclusieve samenleving

Op 28 juni 2025 trad de Europese richtlijn over toegankelijkheid (European Accessibility Act - EAA) in werking. Daarmee wil Europa de toegang tot producten en diensten voor personen met een beperking in de hele Europese Unie verbeteren.
  • 07 jul. 2025
Nieuws

Onderzoek: Staand werken met een duwtje in de rug

Steeds meer kantoren in ons land beschikken over in hoogte verstelbare bureaus, maar toch werkt het personeel in die kantoren nog geen 2 procent van de tijd rechtstaand. Een recent veldonderzoek van de UGent toont aan dat kleine, doordachte ingrepen – zogenaamde nudges – het verschil kunnen maken.
  • Ergonomie
  • 07 jul. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks