De richtlijn verplicht ondernemingen om hun diensten en bepaalde producten toegankelijk, begrijpelijk en bruikbaar te maken voor iedereen. Dat geldt vooral voor:
- Websites en mobiele applicaties
- Betaalterminals
- Identificatie- en beveiligingssystemen
Vanaf 28 juni 2025 moeten bedrijven onder andere:
- Duidelijke en toegankelijke informatie over hun diensten geven. Bijvoorbeeld via schermlezers, alternatieve teksten bij beeldmateriaal (zoals grafieken, schema's, enz.) of door informatie op een andere manier te presenteren.
- Ervoor zorgen dat hun digitale platforms (website, app,...) waarneembaar, begrijpelijk, bruikbaar en krachtig zijn. Ze moeten dus toegankelijk zijn voor mensen met een visuele, auditieve of motorische beperking. Bijvoorbeeld door teksten leesbaar te maken voor schermlezers of andere ondersteunende technologieën, zodat elke consument de informatie juist begrijpt.
- Informatie geven over de toegankelijkheid van de dienst en de compatibiliteit ervan met hulptechnologieën.
Micro-ondernemingen (dat zijn ondernemingen met minder dan 10 werknemers en een omzet of balanstotaal van minder dan 2 miljoen euro) krijgen vijf jaar extra tijd om zich aan de nieuwe regelgeving aan te passen.
Richtlijnen van FOD Economie
Om de betrokken ondernemingen te helpen, stelde de FOD Economie richtlijnen op waarin de nieuwe verplichtingen worden uitgelegd. Ondernemingen die de nieuwe verplichtingen niet naleven, riskeren administratieve sancties. Die sancties kunnen oplopen tot maximum 200.000 euro of 6 % van de jaaromzet.
Meer informatie
Bron: FOD Economie