78% van de vrachtwagenbestuurders in Vlaanderen verklaart altijd de veiligheidsgordel te dragen, zo blijkt uit een nieuwe bevraging van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). Bij bestuurders die jonger zijn dan 35 ligt dat cijfer gevoelig lager, op 65 procent.
In juli 2021 voerde de VSV een bevraging uit bij vrachtwagenchauffeurs. Daarbij werd onder meer gepeild naar de mate waarin truckers de veiligheidsgordel dragen. De resultaten zijn veelzeggend:
Verkennend onderzoek had eerder al uitgewezen dat de gordeldracht bij vrachtwagenchauffeurs in België niet optimaal is. Truckchauffeurs die geen gordel dragen, lopen een groot risico om bij een ongeval ernstig gewond te raken of om te komen. Zo bleek uit cijfers van het Volvo Accident Research Team, dat ter plaatse komt bij letselongevallen met vrachtwagens, dat slechts 5% van de vrachtwageninzittenden die in Zweden omkwamen bij een ongeval de veiligheidsgordel droeg.
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters: “De veiligheidsgordel is een van de belangrijkste levensredders in het verkeer. Mét de gordel kun je ongevallen tot 100 km per uur overleven, zonder gordel kan een botsing met 20 km/u al dodelijk zijn. Waar we zien dat de veiligheidsgordel bij inzittenden van personenwagens zo goed als bij iedereen is ingeburgerd, is dat bij vrachtwagenbestuurders jammer genoeg nog niet altijd het geval. In ons verkeersveiligheidsplan is het voorkomen van ongevallen met (lichte) vrachtwagens een prioritair aandachtspunt. Een nieuwe, gerichte campagne moet truckers overtuigen zich steeds vast te klikken. Gelukkig toont de meerderheid het goede voorbeeld, zij vormen dan ook het boegbeeld van deze campagne. Vrachtwagenchauffeurs zijn meer dan noodzakelijk voor onze economie, de veiligheidsgordel is levensnoodzakelijk voor hen ”.
Op 21 december start de VSV een gerichte campagne naar transportbedrijven en vrachtwagenbestuurders. De campagne speelt in op de intrinsieke motivatie van truckchauffeurs: ze spoort hen aan om als echte professionals steeds de gordel te dragen en erop toe te zien dat anderen dat ook doen. Op het campagnebeeld zien we een achttal chauffeurs die als een sportploeg fier poseren voor hun vrachtwagens: zij zijn “Wereldkampioen Gordelaandoen” en ze roepen hun collega’s op om hun voorbeeld te volgen. Boegbeeld van de campagne is acteur en stand-upcomedian Jeron Dewulf. De campagne loopt via Google, YouTube, sociale media en de kanalen van de koepelorganisaties binnen de transportsector.
Net als in personenwagens geldt ook in vrachtwagens een wettelijke verplichting om de gordel te dragen. De enige uitzonderingen zijn bij het achteruitrijden en voor mensen die om medische redenen een vrijstelling kregen.
Dit jaar betrapte de politie in Vlaanderen al meer dan 7.200 vrachtwagenbestuurders zonder gordel, vorig jaar lag het totale aantal vaststellingen bij vrachtwagenbestuurders op 8.757. De gordel niet dragen is een tweedegraads overtreding. Wie betrapt wordt, riskeert een onmiddellijke inning van 116 euro. Bij dagvaarding voor de rechtbank kan de rechter een boete tot 2000 euro uitspreken.
Alle campagnemateriaal is beschikbaar op Truckveilig.be, de website met verkeersveiligheidsinformatie voor de transportsector en truckchauffeurs. Transportbedrijven en vrachtwagenbestuurders vinden er ook informatie over de wetgeving rond gordeldracht, tips om de gordel op een correcte manier te dragen, getuigenissen van truckchauffeurs en voorbeelden van bedrijven die controleren op het manipuleren van de gordelverklikker.