50 procent méér ongevallen met elektrische auto’s

De belangstelling voor elektrische auto’s neemt enorm toe. Een onderzoek van verzekeraar Axa toont aan dat bestuurders van elektrische auto's in vergelijking met benzine of dieselauto's 50% meer ongevallen veroorzaken met schade aan hun eigen voertuig. Waaraan ligt dit en waar moet je rekening mee houden?

Steeds meer elektrische voertuigen

Van de nieuw ingeschreven voertuigen waren er de eerste helft van dit jaar al ruim 17.000 puur elektrisch. Dat is maar liefst 8,8% van de nieuwe auto's. Met de hybrides erbij zijn nu ruim 30% van de nieuw ingeschreven auto's in 2022 geheel of gedeeltelijk aangedreven door elektromotoren. 

Meer ongevallen

Bestuurders van elektrische voertuigen verzoorzaken 50% meer aanrijdingen dan auto's met verbrandingsmotoren. Vooral bestuurders van krachtige elektrische auto's veroorzaken dubbel zoveel ongevallen als met standaardauto's.

Verklaring: niet technologie maar rijgedrag

Het is vooral de snelle en vinnige acceleratie die (nieuwe) bestuurders verrast en tot ongelukken leidt. Tijdens crashtests die Axa nabij de Zwiterse stad Zürich organiseerde, blijkt hoe snel elektrische auto’s accelereren. Vooral bij de krachtigere modellen is de reactie van de elektromotoren onvergelijkbaar sneller dan die van de klassieke verbrandingsmotoren op benzine of diesel. Een elektrisch voertuig schiet gewoon veel sneller én krachtiger uit de startblokken.

De meeste ongelukken gebeuren dan ook bij het accelereren, niet bij het afremmen. 

Opletten bij brand

Er is veel onrust over het brandgevaar van elektrische voertuigen, maar brandgevaar blijkt niet het grootste gevaar. Al is het zeker wel opletten voor situaties waarbij een elektrische auto bij een verkeersongeluk onderaan wordt geraakt. Of wanneer deze bijvoorbeeld te bruusk over een verkeersdrempel rijdt of over een hobbelige weg en  de onderkant van de auto op de stenen schuurt. Onderaan de auto’s bevinden zich namelijk de batterijen. Als de bodemplaat van een elektrisch voertuig zwaar wordt geraakt en ook de bescherming rond de batterijen scheurt, kunnen die in brand vliegen. En dan zit je inderdaad met een ernstig probleem.

Moeilijk te blussen

De huidige lithium-ion-batterijen zijn namelijk amper te blussen.  En in een elektrische auto zitten duizenden batterijen. Voor de brandweer is de enige oplossing vaak de auto in een container gevuld met water onder te dompelen. Dagenlang. Er zijn gevallen bekend waarbij elektrische auto’s na een paar dagen uit de waterbak werden gehaald en toch opnieuw in brand vlogen.

Conclusie

Elektrische auto’s zijn niet inherent onveiliger dan hun tegenhangers op benzine of diesel. Veel hangt af van het rijgedrag van de bestuurder: als die zijn gedrag weet aan te passen aan de vinnigheid van de elektromotoren kan veel onheil worden voorkomen.

Meer informatie

Bron: VRT, Axa