Regel van Goed Vakmanschap elektrische voertuigen in parkings

  • 09/11/2023

De nieuwe, tweede versie van de Regel van Goed Vakmanschap van Fireforum rond elektrische voertuigen in parkings is nu dé referentie voor de risicoanalyse en de evaluatie van de behoeftes voor de preventie van brand en ontploffing, waaraan de gesloten parkings moeten voldoen om elektrische voertuigen te parkeren.

Vragen en onduidelijkheid

Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt en bestuurders van dit type wagens maken uiteraard ook gebruik van parkings. Naar aanleiding van enkele incidenten en door de sterk uiteenlopende adviezen, worden steeds meer vragen gesteld over de brandveiligheidsvoorschriften rond elektrische voertuigen.

Eerste versie

Fireforum publiceerde in september 2021 een eerste versie van de Regel van Goed Vakmanschap. Deze gids, opgesteld door verschillende betrokken partijen, draagt bij aan de verbetering van de brandveiligheid door meer coherente en kwaliteitsvolle voorschriften voor elektrische voertuigen in parkings, zowel op technisch als organisatorisch vlak.

Nieuwe wetgeving

In maart 2022 vroeg de Minister van Binnenlandse Zaken haar administratie om wetgeving over hetzelfde onderwerp op te stellen. De opdracht werd toevertrouwd aan de Hoge Raad voor Beveiliging tegen Brand en Ontploffing.

Een werkgroep samengesteld uit leden van de Hoge Raad (FOD Binnenlandse Zaken, FOD Werkgelegenheid, FOD Economie, Regie der Gebouwen, Agoria, ANPI, ORI, Buildwise, COMEOS, HRZKMO, Netwerk Brandweer, ReZonWal, DBDMH) baseerde zich op versie 1 van de Regel van Goed Vakmanschap, opgesteld door Fireforum, en heeft deze versie grondig herzien.

Vernieuwde versie

De vernieuwde tweede versie werd gevalideerd door alle leden van de Hoge Raad en is sinds het najaar 2023 dé referentie als Regel van Goed Vakmanschap voor de risicoanalyse en de evaluatie van de behoeftes voor de preventie van brand en ontploffing waaraan de gesloten parkings moeten voldoen om elektrische voertuigen te parkeren.

15 hoofdstukken

De code bevat 15 hoofdstukken. Er is een hoofdstuk over specifieke risico’s en een hoofdstuk over de 6 essentiële doelstellingen (waaraan gesloten parkings moeten voldoen):

  1. De parking is brandwerend gescheiden van andere delen van het gebouw en biedt voldoende stabiliteit in geval van brand.
  2. De atmosfeer kan nooit explosief worden.
  3. Het ontstaan van een brand of een gevaarlijke situatie wordt zo snel mogelijk aan alle bewoners en de hulpdiensten meegedeeld.
  4. De warmte en de rook van een brand vormen geen gevaar voor de bewoners gedurende de tijd die nodig is om een veilige plaats te bereiken.
  5. De warmte en de rook van een brand beletten de brandweer niet om veilig op te treden.
  6. Na het blussen van de brand, kunnen de verwijdering en de opvolging van het elektrisch voertuig worden uitgevoerd zonder buitensporige inzet van de brandweer in termen van tijd en middelen.

Belangrijkste hoofdstukken

De belangrijkste hoofdstukken zijn deze over het beheer en de richtlijnen (in relatie tot de 6 doelstellingen). Het beheer bevat volgende elementen:

  • algemene eisen
  • risicoanalyse, evaluatie van de behoeftes en basisstudie
  • gedetailleerde studie, plaatsing en inbedrijfstelling
  • initiële en periodieke controle
  • beheer en gebruik in normale omstandigheden
  • Beheer van wijzigingen
  • verificatie
  • onderhoud

AREI

Uiteraard verwijst een van de hoofdstukken naar hoofdstuk 7.22 van boek 1 van het Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI).

Over dit nieuwe hoofdstuk 7.22 en versie 1 van de Regel van Goed Vakmanschap verscheen volgend bericht op Beswic: KB tot aanvulling en wijziging van het Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI).

Meer informatie

Bron: Beswic