Tijdelijke opschorting van de registratie van de distributietijden voor pakketbezorgers vanaf 1 april 2025
Nieuws

Tijdelijke opschorting van de registratie van de distributietijden voor pakketbezorgers vanaf 1 april 2025

Van 1 april t.e.m. 31 oktober 2025 moeten postpakketbedrijven niet langer de distributietijden van hun bezorgers registreren. Deze verplichting kwam er onder de vorige regering maar wordt nu opgeschort. Daarnaast heeft de sector ook een model van waakzaamheidsplan uitgewerkt.

  • 23 apr. 2025

Registratieplicht tijdelijk opgeschort

Zoals vorige zomer werd aangekondigd, legt de wet op de bezorging van postpakketten (ook wel Pakjeswet genoemd) sinds 1 augustus 2024 de verplichting op om de distributietijd van elke bezorger te registreren. Daarom werd een tijdelijk systeem voor tijdsregistratie via het BELparcel-platform opgezet. Dit systeem bleef van toepassing tot 31 maart 2025.

De vorige regering was van plan voor 1 april een definitief registratiesysteem in te voeren waarbij de geregistreerde gegevens opgeslagen worden in een databank van de RSZ en van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg. Dat definitieve registratiesysteem kan momenteel niet worden toegepast en zal dus ten minste tot november 2025 worden uitgesteld. Vanaf 1 april 2025 moeten de distributietijden van pakketbezorgers dus niet langer geregistreerd worden.

Ook het Federal Learning Account (FLA) werd eerder al uitgesteld om gelijkaardige redenen.

Sectoraal model van waakzaamheidsplan beschikbaar

Een andere nieuwigheid die de vorige regering via de Pakjeswet invoerde, was de verplichting voor de coördinator om een waakzaamheidsplan op te stellen. Dit plan bevat:

  • De gegevens van de coördinator en de keten van onderaannemers
  • Een checklist van zaken waarop de sociale inspectie controleert

De verplichting om een waakzaamheidsplan op te stellen geldt voor alle pakjesbedrijven met eigen pakjesbezorgers of ondernemingen die werken met onderaannemers.

Meer informatie

Bron: Securex

Gerelateerde opleidingen

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

  • Veiligheidscultuur, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
BA4-BA5 met hoogspanning

BA4-BA5 met hoogspanning

  • Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Limtec - Diepenbeek
  • In Company
  • 2 dagen
  • 635
Webinar
Omgaan met rouw en verlies op het werk

Omgaan met rouw en verlies op het werk

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 420

Gerelateerde evenementen

Collega kom eens kijken: BEBAT

Collega kom eens kijken: BEBAT

  • BEBAT Tienen
  • Eén dag
Volzet
Taken en verantwoordelijkheden van de hiërarchische lijn

Taken en verantwoordelijkheden van de hiërarchische lijn

  • Van Mossel Mercedes-Benz Vereenooghe Roeselare
  • Eén dag
Brandpreventie

Brandpreventie

  • Hulpverleningszone Fluvia - post Menen
  • Eén dag
Ronde tafel - Ergonomie

Ronde tafel - Ergonomie

  • Officenter Hasselt
  • Eén dag

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Podcast

Podcastreeks SafetyTalk - aflevering 24: Samen terug aan het werk: re-integratie als gedeelde verantwoordelijkheid

In deze aflevering van SafetyTalk horen we Lode Godderis, CEO van IDEWE, over het actuele thema van ziekteverzuim en re-integratie. Hij benadrukt dat, naast de economische kant, re-integratie ook een maatschappelijk en persoonlijk onderwerp is. Het gaat hier dan ook eerder om een traject dat begint nog vóór iemand uitvalt, in plaats van een puur administratief proces. Het vraagt samenwerking, vertrouwen en open communicatie en dit tussen werknemer(s), leidinggevende, collega’s en andere posities die ondersteuning kunnen bieden zoals preventieadviseurs of HR-functies.
  • Debat
  • 16 sep. 2025
Nieuws

Vooruitzicht op de nieuwe minimumtarieven van de externe preventiediensten in 2026

Vanaf 1 januari 2026 stijgen de minimumtarieven voor externe diensten voor preventie en bescherming op het werk met 2%. Voor veel bedrijven die in september hun budget voor het nieuwe jaar vastleggen, is dit hét moment om te kijken welke impact deze indexering zal hebben.
  • 16 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks