Geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholtests
Nieuws

Geen 15 minuten wachttijd meer bij alcoholtests

Om de strijd tegen dronken bestuurders aan te gaan, paste de FOD Mobiliteit en Vervoer de procedure voor blaastesten aan om ze efficiënter te maken. Twee nieuwe regels zullen van kracht worden. Deze wijziging laat toe om het aantal controles op dezelfde tijdspanne te verhogen.   

  • 15 mei 2024

In België gebeuren er elke dag 12 ongevallen waarbij een bestuurder onder invloed betrokken is. Dat is één ongeval elke twee uur. Om de strijd tegen dronken bestuurders aan te gaan, paste de FOD Mobiliteit en Vervoer de procedure voor blaastesten aan om ze efficiënter te maken. Twee nieuwe regels zullen van kracht worden. Deze wijziging laat toe om het aantal controles op dezelfde tijdspanne te verhogen.

Onmiddellijke controles

Vanaf 1 mei is het niet meer mogelijk om een wachttijd van 15 minuten te vragen voor een ademtest. Dat maakt het mogelijk om altijd onmiddellijk een controle uit te voeren. De wachttijd van 15 minuten was voorzien om het effect van “mondalcohol” te neutraliseren, wat het resultaat kon beïnvloeden. De nieuwste toestellen detecteren en neutraliseren mondalcohol automatisch en dat 100% betrouwbaar. Een wachttijd is dus overbodig geworden!

Aangepaste drempel voor volume uitgeademde lucht

Vanaf 1 juli 2024 wordt het minimumvolume uitgeademde lucht verlaagd van 1,9 l naar 1,2 l. Ook deze aanpassing is het resultaat van de technische vooruitgang van de huidige blaastoestellen, die vanaf 1,2 l uitgeademde lucht valabele resultaten geven. Deze aanpassing zal voor tijdswinst zorgen bij de politiediensten: Voor sommige mensen die moeite hebben met ademhalen, was het moeilijk om die drempel van 1,9l te halen. Dan moest een arts gebeld worden om op de plaats van controle een bloedstaal te nemen. Door de drempel te verlagen en aan te passen aan de technische mogelijkheden van de nieuwe meettoestellen, zou minder vaak op een arts beroep gedaan moeten worden. De politie zal daardoor meer controles kunnen doen op dezelfde tijd.

Meer informatie

Bron: FOD Mobiliteit en vervoer

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Podcast

Podcastreeks SafetyTalk - aflevering 21: Welzijn in de luchtvaart

Velen van ons zullen binnenkort op reis gaan. Vaak met het vliegtuig. Maar hoe zit het met de werkomstandigheden van het personeel dat ons naar onze bestemming brengt? En wat is de impact van die werkomstandigheden op de veiligheid aan boord? Hoewel de meeste aandacht naar technische aspecten gaat, wordt maar liefst 80% van de ongevallen veroorzaakt door menselijke fouten. Wat speelt er zich dus achter de schermen van de luchtvaart af?
  • Debat
  • 08 jul. 2025
Nieuws

Is je werkplaats voldoende geventileerd?

Sinds de coronacrisis weten we allemaal hoe belangrijk het is om goed te ventileren. En dit niet alleen om de verspreiding van virussen tegen te gaan, want er bestaan nog andere bronnen van vervuiling die jouw gezondheid kunnen aantasten.
  • Gezondheid
  • 08 jul. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks