EU reguleert groene claims
Nieuws

EU reguleert groene claims

Op 6 maart 2024verscheen een nieuwe richtlijn in het Europees publicatieblad. Deze richtlijn moet de etikettering van producten verbeteren en het gebruik van misleidende milieuclaims moet verbieden.

  • 12 mrt. 2024
  • Security, Psychosociaal

(H2) Test titel header

De EU wil een einde maken aan greenwashing en consumenten meer informatie geven over de duurzaamheid van producten die ze kopen. De richtlijn (EU) 2024/825 van het Europees Parlement en de Raad van 28 februari 2024 tot wijziging van de Richtlijnen 2005/29/EG en 2011/83/EU wat betreft het versterken van de positie van de consument voor de groene transitie door middel van betere informatie en door middel van bescherming tegen oneerlijke praktijken moet consumenten beschermen tegen misleidende marketingpraktijken en hen helpen betere aankoopkeuzes te maken.

(H3) Test titel

Om dit doel te bereiken, wordt een aantal problematische marketinggewoonten rond greenwashing en de vroegtijdige veroudering van goederen toegevoegd aan de EU-lijst met verboden handelspraktijken.

(H4) Nauwkeurigere en betrouwbaardere reclame

In eerste instantie zijn de nieuwe regels bedoeld om de etikettering van producten duidelijker en betrouwbaarder te maken door het gebruik van ongefundeerde algemene milieuclaims te verbieden, zoals “milieuvriendelijk”, “natuurlijk”, “biologisch afbreekbaar”, “klimaatneutraal” en “eco”. Greenwashing is immers de praktijk van het geven van een valse indruk van de milieueffecten of voordelen van een product, wat consumenten kan misleiden.

(H5) Om dat te bereiken zal de EU het volgende verbieden:
  • Generieke milieuclaims op producten zonder bewijs
  • Claims dat een product een neutraal, verminderd of positief effect heeft op het milieu omdat de producent emissies compenseert
  • Duurzaamheidslabels die niet gebaseerd zijn op goedgekeurde certificeringsregelingen of opgesteld door overheidsinstanties
(H6) Nadruk op duurzaamheid

Een andere belangrijke doelstelling van de nieuwe wet is dat producenten en consumenten zich meer moeten richten op de duurzaamheid van goederen. Zo moet informatie over de garantie in het vervolg beter zichtbaar zijn en komt er een nieuw, geharmoniseerd label om meer bekendheid te geven aan goederen met een verlengde garantieperiode.

De EU verbiedt ook:

  • Reclame te maken voor goederen met ontwerpkenmerken die de levensduur van een product kunnen verkorten
  • Het maken van onbewezen duurzaamheidsclaims in termen van gebruiksduur of -intensiteit onder normale omstandigheden
  • Goederen voor te stellen als repareerbaar wanneer dit niet het geval is

Meer informatie

Bron: Europees parlement

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Te Gek!? blaast twintig kaarsjes uit

De organisatie Te Gek!?, die ijvert om geestelijke gezondheid bespreekbaar te maken in de samenleving, vierde op maandag 25 november haar twintigste verjaardag. Op 26 november werd het jubileum gevierd in het Psychiatrisch Ziekenhuis Sint-Annendael in Diest, de plek van waaruit Te Gek!? ontstaan is.
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 27 nov. 2024
Nieuws

Week van het werkgeluk: 23 - 27 september 2024

Iedereen wil graag gelukkig zijn, ook op het werk. Tenslotte brengen we daar een groot deel van onze tijd door. Daarbij heeft ons werkgeluk een grote invloed op de rest van ons leven. Ook voor organisaties is werkgeluk relevant. Gelukkige medewerkers zijn immers gezonder, meer betrokken, werken beter samen en zijn productiever.
  • Gezondheid, Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • 20 sep. 2024

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks