Ingang Scheldetunnel Linkeroever klaar om acht tunneldelen te ontvangen
Nieuws

Ingang Scheldetunnel Linkeroever klaar om acht tunneldelen te ontvangen

Lantis en aannemer TM COTU zijn opnieuw een stap verder met de bouw van de Scheldetunnel: de ruwbouw van de tunnelingang op Linkeroever is klaar. Dit betekent dat – samen met de acht gigantische betonnen tunneldelen in Zeebrugge en de basis van de tunneltoerit op rechteroever – de essentiële onderdelen van de Scheldetunnel nu klaar zijn.

  • 04 apr. 2025

Ingang Scheldetunnel op Linkeroever klaar

Na meer dan drie jaar voorbereidingen en intensieve bouwwerken zijn de essentiële onderdelen van de Scheldetunnel klaar. De ruwbouw van de tunnelingang op Linkeroever is net af. Er was 85.000 m³ beton en 19.000 ton staal nodig voor de bouw van dit stuk tunnel van 486 meter lang. Nu wordt er verder gewerktaan de aansluiting met het knooppunt Sint-Anna op Linkeroever. Ook op rechteroever gaan de betonwerken goed vooruit. Eind 2025 sluit het laatste tunneldeel hierop aan.

Kanjers op komst

Samen met de acht betonnen tunneldelen die in Zeebrugge liggen te wachten, zijn de puzzelstukken voor de Scheldetunnel klaar. Elk tunneldeel is groter dan een voetbalveld, langer dan de hoogste kathedraal, zo lang als vijf walvissen naast elkaar. Ze wegen gemiddeld 60.000 ton en zijn 160 meter lang, 42 meter breed en 10 meter hoog. Echte kanjers dus, en dit jaar drijven ze één voor één naar Antwerpen. Ze maken een spectaculaire reis van meer dan 100 kilometer over de Noordzee en de Schelde. 

Grootschalige logistieke operatie

De grootschalige logistieke operatie die hiervoor nodig is brengt tal van technische uitdagingen met zich mee. Van het gecontroleerde transport over de Noordzee en de Schelde tot de complexe plaatsing onder water – elke stap vergt een nauwgezette voorbereiding en samenwerking tussen diverse partijen.

Raymond de Kroon, Projectdirecteur Uitvoering bij TM COTU: “Het bouwdok in Zeebrugge zetten we volgens de huidige planning op 11 april onder water. In de acht tunneldelen zit op dat moment ook water in hun ballasttanks. Zo blijven ze op de bodem liggen. 19 mei is het tijd voor het eerste tunneldeel om te vertrekken. We pompen dan de ballasttanks leeg zodat het tunneldeel naar de oppervlakte komt. Kortom: de wet van Archimedes in een notendop.”

“De planning is afhankelijk van een heel aantal condities zoals het weer, de windkracht, golfslag en getijden. We maken voortdurend een evaluatie van de voorspellingen en meten die aan de werkelijkheid op het moment van uitvoering. Om ons op die condities voor te bereiden maken we gebruik van geavanceerde simulaties die de volledige reis tot in het detail in kaart brengen. Schippers trainen in deze simulaties niet alleen op het manoeuvreren en navigeren door deze factoren, maar ook op crisismanagement, communicatie en samenwerking.”

30 uur onderweg

Het traject van Zeebrugge naar het Doeldok in Antwerpen duurt zo’n 30 uur per tunneldeel. Onderweg houdt een tunneldeel twee keer halt, één keer in de voorhaven van Zeebrugge en één keer in Terneuzen. Dat doen ze om te wachten op vloed, zodat ze met de stroom mee kunnen varen.

Ook in het Doeldok worden de tunneldelen geparkeerd omwille van de getijden. Ze kunnen enkel worden afgezonken rondom doodtij, het moment waarop het verschil tussen hoog- en laagwater het kleinst is. Dit moment komt slechts twee keer per maand voor, rondom het eerste en laatste kwartier van de maan. Voor het eerste afzinkmoment mikken Lantis en TM COTU op begin juli. Tegen het einde van het jaar liggen de acht tunneldelen op hun plaats en kan de afwerking van de tunnel beginnen.

Campagne "Kanjers op komst"

Een indrukwekkende reis voor deze kanjers van beton dus, maar op z’n minst even indrukwekkend zijn de prestaties van de mensen die hieraan meewerken. Een project van deze omvang realiseren, kan alleen dankzij de nauwe samenwerking tussen vele partijen. Lantis wil met dit project dan ook de Vlaming warm maken voor de enorme expertise en kennis bij het bouwen van de Scheldetunnel. Daarom loopt vanaf vandaag de campagne “Kanjers op Komst” met opvallende beelden die de grootsheid van de operatie uitdrukken. Alle updates over het project kan je nauw op de voet volgen via www.kanjersopkomst.be.

Nieuwe Scheldetunnel maakt de Ring mee rond

De Scheldetunnel is een cruciale schakel van de Oosterweelverbinding. De nieuwe tunnel verbindt beide oevers van de Schelde en helpt zo mee de Antwerpse Ring te sluiten in het noorden van de stad, samen met het Oosterweelknooppunt en de Kanaaltunnels. Het resultaat: vlotter en veiliger verkeer, naar en langs Antwerpen. In 2028 opent de Scheldetunnel voor fietsers. Vanaf 2030 vormt de tunnel ook voor (vracht)wagens een verbinding tussen de snelwegen op Linkeroever en de haven en het noorden van de stad.

Meer informatie

Bron: Oosterweelverbinding.be

Gerelateerde opleidingen

BA4-BA5 met hoogspanning

BA4-BA5 met hoogspanning

  • Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Limtec - Diepenbeek
  • In Company
  • 2 dagen
  • 635
Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

  • Veiligheidscultuur, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Aalst
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Webinar
Omgaan met rouw en verlies op het werk

Omgaan met rouw en verlies op het werk

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Volzet
Intern verkeersplan opstellen

Intern verkeersplan opstellen

  • Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • Eén dag
  • 310

Gerelateerde evenementen

Volzet
Chemische risico evaluatie - Opslag van chemische producten

Chemische risico evaluatie - Opslag van chemische producten

  • CGK
  • Eén dag
Volzet
Collega kom eens kijken: BEBAT

Collega kom eens kijken: BEBAT

  • BEBAT Tienen
  • Eén dag
Volzet
Brandpreventie

Brandpreventie

  • Hulpverleningszone Fluvia - post Menen
  • Eén dag
Taken en verantwoordelijkheden van de hiërarchische lijn

Taken en verantwoordelijkheden van de hiërarchische lijn

  • Van Mossel Mercedes-Benz Vereenooghe Roeselare
  • Eén dag

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Grote Verkeersquiz 2025 start op 15 september

Bijna de helft van de automobilisten geeft aan het moeilijk te hebben om bij te blijven met de nieuwe verkeersregels. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. De Grote Verkeersquiz is de ideale manier om de komende maand je verkeerskennis bij te spijkeren. ​
  • Mobiliteit
  • 15 sep. 2025
Nieuws

Pesten op het werk: nieuwe cijfers en duiding vanuit onderzoek

De UGent@Work brengt in een Policy Brief pesten op het werk in kaart. Hoe vaak komt pesten op het werk voor? Wat is het profiel van de gepeste en van de pester? Wat zijn de gevolgen?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 12 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks