De impact van hybride werken op het welzijn: nieuwe tools
Nieuws

De impact van hybride werken op het welzijn: nieuwe tools

De FOD Werkgelegenheid voert sinds 2019 onderzoek naar de impact van de nieuwe arbeidsvormen op het welzijn op het werk. Lees nu het eindrapport van hun meest recente onderzoek en ontdek drie nieuwe tools rond hybride werken.

  • 26 mei 2025

Onderzoek in 2 fases

De eerste fase van het onderzoek omvatte de ontwikkeling en verspreiding van een online vragenlijst om inzicht te krijgen in hybride werkpraktijken in Belgische bedrijven. Dit maakte het mogelijk om casestudy's te selecteren op basis van hun praktijken. In de tweede fase werden focusgroepen en diepte-interviews gehouden om inzicht te krijgen in de praktijken en uitdagingen met betrekking tot hybride werken. Dit resulteerde in 14 praktijkstudies, waarbij de data later werden geanalyseerd voor verdere verwerking en anonimiteit.

Goede praktijken bij introductie hybride werk

De deelnemende bedrijven hebben systematisch hun telewerkfaciliteiten vergroot, en hebben in zekere mate of volledig een hybride werkomgeving geïntroduceerd. De bedrijven zijn daarbij met goede en minder goede ervaringen door een leerproces gegaan. Door die ervaringen te delen, willen we andere bedrijven helpen te anticiperen op het gamma van kwesties dat relevant kan zijn bij het opzetten van een hybride werkomgeving.

Bedrijven kunnen hoe dan ook sterk verschillen, zeker qua productieproces, maar ook qua omgeving, grootte en werknemerssamenstelling. Het rapport gaat na wat er zoal kan worden beschouwd als goede praktijken bij het introduceren van hybride werk.

Meer informatie en het eindrapport zijn beschikbaar op de website van de FOD Werkgelegenheid: 2025 - Impact van nieuwe arbeidsvormen en -bedrijven (hybride werken) op het welzijn op het werk.

Nieuwe tools in de vorm van drie checklists

De onderzoekers ontwikkelden 3 checklists bedoeld voor bedrijven die hybride werk willen invoeren, of die hun huidige vorm van hybride werk willen verbeteren. De lijsten dienen als inspiratiebron of leidraad voor de actoren die bij zo’n veranderingsproject betrokken zijn.

De centrale referentie in de checklists is welzijn op het werk. De risico’s die verbonden zijn aan hybride werken, met name psychosociale risico’s en risico’s in verband met musculoskeletale aandoeningen (MSA), worden overlopen, samen met wat er kan worden aangewend om die risico’s te voorkomen.

Je vindt de checklists op de website van de FOD Werkgelegenheid, in de rubriek Publicaties: Hybride werken - Checklists

Meer informatie

Bron: Beswic, FOD WASO

Gerelateerde opleidingen

Train de Trainer - EHBO

Train de Trainer - EHBO

  • Gezondheid, Competentieontwikkeling
  • Officenter Mechelen
  • In Company
  • 3 dagen
  • 660
Webinar
Basiscursus preventieadviseur niveau 3

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

  • Psychosociaal, Ergonomie, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Online
  • In Company
  • 7 dagen
  • 965
Basiscursus preventieadviseur niveau 3

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

  • Psychosociaal, Ergonomie, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • 7 dagen
  • 1075
Basiscursus preventieadviseur niveau 3

Basiscursus preventieadviseur niveau 3

  • Psychosociaal, Ergonomie, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Odisee Hogeschool
  • In Company
  • 7 dagen
  • 1075

Gerelateerde evenementen

Volzet
Preventie bij grote evenementen - Rock Werchter

Preventie bij grote evenementen - Rock Werchter

  • Werchter
  • Eén dag
Volzet
Achter de schermen van Pukkelpop!

Achter de schermen van Pukkelpop!

  • Refter van Pastoraal Centrum Seminarie (PCS)
  • Eén dag
Volzet
Veiligheidsaspecten tijdens wielerwedstrijden + collectieve beveiliging in de werkplaats

Veiligheidsaspecten tijdens wielerwedstrijden + collectieve beveiliging in de werkplaats

  • BOPLAN
  • Eén dag
SAVE THE DATE: Werken met mensen met een arbeidsbeperking

SAVE THE DATE: Werken met mensen met een arbeidsbeperking

  • Kringloopcentrum
  • Eén dag

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Fireforum Awards 2025

Fireforum zal op 6 november 2025 voor de achtste maal de Fireforum Awards uitreiken. Na het succes van de zeven vorige edities is deze Award-uitreiking een begrip geworden in de wereld van de brandveiligheid.
  • Brand
  • 30 jun. 2025
Nieuws

Wat is jouw mening over BeSWIC?

BeSWIC staat voor het Belgisch kenniscentrum over welzijn op het werk (BeSWIC = Belgian Safe Work Information Center). Je vindt er heel wat praktische en actuele info over welzijn op het werk. BeSWIC wil nu nagaan hoe het haar dienstverlening nog kan verbeteren. Wat is jouw mening?
  • 27 jun. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks