Greenwashing in de luchtvaartindustrie?
Nieuws

Greenwashing in de luchtvaartindustrie?

De luchtvaart stoot zo’n 3 % van de wereldwijde CO₂ uit. Daarbij komen nog de extra opwarmingseffecten die niets met CO₂ te maken hebben. De roep om échte milieumaatregelen steeds luider. Veel maatschappijen ondernemen actie en communiceren daarover. Maar: zijn hun groene boodschappen geen loze beloftes?

  • 13 jun. 2025
  • Milieu

Open brief aan de luchtvaartsector

De Economische Inspectie van de FOD Economie en 16 andere toezichthouders verzonden een gezamenlijke open brief aan de luchtvaartsector. Die kwam er onder impuls van het International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), een wereldwijd netwerk van meer dan 70 consumentenbeschermingsautoriteiten waar ook de Economische Inspectie deel van uitmaakt. De oproep is duidelijk: “herbekijk je marketing en zorg dat je milieuclaims kloppen en wettelijk in orde zijn”.

Wat wordt er van luchtvaartmaatschappijen verwacht?

De brief legt uit waarom dit zo belangrijk is, wat milieuclaims precies zijn en hoe luchtvaartmaatschappijen ze correct en onderbouwd kunnen gebruiken.

De belangrijkste aanbevelingen:

  • Zeg wat is, niet wat je hoopt. Milieuclaims moeten helder, waar en accuraat zijn. Ook symbolen zoals blaadjes of bomen, groene visuals of productnamen mogen geen verkeerde indruk wekken.
  • Onderbouw je claim. Zeg je iets over je CO₂-uitstoot? Dan moet je dat kunnen staven met degelijk, wetenschappelijk en betrouwbaar bewijs.
  • Vermijd vage en algemene begrippen. Woorden als “groen” of “duurzaam” zeggen niets zonder context. Ze geven consumenten vaak een vertekend beeld en moeten worden vermeden.
  • Overdrijf niet. Kleine verbeteringen – zoals het bannen van plastic bekertjes tijdens de vlucht – klinken mooi, maar mogen niet voorgesteld worden als een grote sprong voor het klimaat. Spreek over maatregelen die de milieu-impact van de hele luchtvaartoperatie beïnvloeden.
  • Praat over wat je nu doet. Leg de nadruk op maatregelen die al lopen, eerder dan op vage toekomstplannen zoals “klimaatneutraal tegen 2050”.
  • Wees eerlijk over CO₂-compensatie. Compensatie is geen wondermiddel. Maak duidelijk dat het niks verandert aan de uitstoot van een vlucht zelf – en geef ook de beperkingen van zo’n systeem aan. Vermijd ook claims zoals ‘Bescherm het milieu – compenseer CO₂”.
  • Spreek duidelijk over SAF. Sustainable Aviation Fuel kan helpen om de netto uitstoot te verlagen, maar claims daarover moeten eerlijk, begrijpelijk én in de juiste context geplaatst zijn.

Consumenten die greenwashing opmerken kunnen zelf ook een melding maken via ConsumerConnect. Zo kan de Economische Inspectie eventueel sancties opleggen.

Europese regelgeving en onderzoek

De Europese regelgeving is ook een stuk strenger dan de internationaal erkende principes. Afgelopen jaar al opende het Consumer Protection Cooperation netwerk (CPC) onder andere onder leiding van de Economische Inspectie, een onderzoek naar twintig luchtvaartmaatschappijen die vermoedelijk niet aan de criteria voldoen.

Gesprekken van CPC met luchtvaartmaatschappijen

Het is nog afwachten naar de resultaten van dat uitgebreide onderzoek. De betrokken luchtvaartmaatschappijen kregen een overzicht van hun duurzaamheidsclaims die mogelijk als misleidend worden beschouwd. Ze kregen daarbij de vraag om voorstellen te doen die de bezorgdheden van het CPC netwerk kunnen wegnemen. De voorstellen en de aanpassingen die al doorgevoerd zijn, worden momenteel geanalyseerd. Ook lopen er nog individuele gesprekken. De resultaten daarvan zullen later nog worden bekendgemaakt.

Greenwashing gespot?

De FOD Economie hecht veel belang aan het bestrijden van greenwashing. Daarom onderzoekt de Economische Inspectie elke ontvangen melding. Consumenten die greenwashing opmerken kunnen zelf een melding maken via ConsumerConnect. Zo kan de Economische Inspectie eventueel sancties opleggen.

Meer informatie

Bron: FOD Economie

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks