De Economische Inspectie van de FOD Economie en 16 andere toezichthouders verzonden een gezamenlijke open brief aan de luchtvaartsector. Die kwam er onder impuls van het International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN), een wereldwijd netwerk van meer dan 70 consumentenbeschermingsautoriteiten waar ook de Economische Inspectie deel van uitmaakt. De oproep is duidelijk: “herbekijk je marketing en zorg dat je milieuclaims kloppen en wettelijk in orde zijn”.
De brief legt uit waarom dit zo belangrijk is, wat milieuclaims precies zijn en hoe luchtvaartmaatschappijen ze correct en onderbouwd kunnen gebruiken.
De belangrijkste aanbevelingen:
Consumenten die greenwashing opmerken kunnen zelf ook een melding maken via ConsumerConnect. Zo kan de Economische Inspectie eventueel sancties opleggen.
De Europese regelgeving is ook een stuk strenger dan de internationaal erkende principes. Afgelopen jaar al opende het Consumer Protection Cooperation netwerk (CPC) onder andere onder leiding van de Economische Inspectie, een onderzoek naar twintig luchtvaartmaatschappijen die vermoedelijk niet aan de criteria voldoen.
Het is nog afwachten naar de resultaten van dat uitgebreide onderzoek. De betrokken luchtvaartmaatschappijen kregen een overzicht van hun duurzaamheidsclaims die mogelijk als misleidend worden beschouwd. Ze kregen daarbij de vraag om voorstellen te doen die de bezorgdheden van het CPC netwerk kunnen wegnemen. De voorstellen en de aanpassingen die al doorgevoerd zijn, worden momenteel geanalyseerd. Ook lopen er nog individuele gesprekken. De resultaten daarvan zullen later nog worden bekendgemaakt.
De FOD Economie hecht veel belang aan het bestrijden van greenwashing. Daarom onderzoekt de Economische Inspectie elke ontvangen melding. Consumenten die greenwashing opmerken kunnen zelf een melding maken via ConsumerConnect. Zo kan de Economische Inspectie eventueel sancties opleggen.