Nieuwe Europese rijbewijsregels tegen 2030
Nieuws

Nieuwe Europese rijbewijsregels tegen 2030

Europa bereidt een grondige hervorming van het rijbewijs voor, met directe gevolgen voor Belgische bestuurders en motorrijders. De richtlijn voorziet in een digitaal rijbewijs, strengere opleidingsnormen, gezondheidscontroles en een betere uitwisseling van sancties tussen landen.

  • 06 nov. 2025
  • Mobiliteit

Het Europees Parlement keurde een update van de EU-regels voor rijbewijzen goed. Deze herziening moet het verkeer veiliger helpen maken en ervoor zorgen dat er minder aanrijdingen gebeuren. In de EU vallen er elk jaar bijna 20 000 verkeersdoden.

Nieuwe opleidingsvereisten

In hun rijexamen worden bestuurders voortaan getest op hun kennis van de risico’s van de dode hoek, rijhulpsystemen, het veilig openen van deuren en de risico’s van afleiding door telefoongebruik. Op vraag van Parlementsleden zal in de rijopleiding en het rijexamen ook meer nadruk worden gelegd op bewustzijn van de risico’s die voetgangers, kinderen, fietsers en andere kwetsbare weggebruikers lopen.

Geldigheid en medische controles

Een rijbewijs voor motorfietsen en auto’s zal vijftien jaar geldig zijn. Als het rijbewijs ook wordt gebruikt als nationaal identiteitsbewijs kunnen de lidstaten de geldigheidsduur verkorten tot tien jaar. Een rijbewijs voor vrachtwagens en bussen zal vijf jaar geldig zijn. EU-landen kunnen ervoor kiezen de geldigheidsduur te verkorten voor bestuurders vanaf 65 jaar om vaker medische controles uit te voeren of opfriscursussen te geven.

Bestuurders kunnen hun eerste rijbewijs pas halen of hun rijbewijs pas verlengen als ze een medische controle hebben ondergaan, waaronder een oogtest en een controle op hart- en vaataandoeningen. EU-landen kunnen in de plaats van een medische controle kiezen voor een zelfevaluatie of een ander in dat land beschikbaar beoordelingssysteem voor autobestuurders en motorrijders.

Beginnende en begeleide bestuurders

Voor het eerst zal er in de EU voor onervaren bestuurders een proeftijd van ten minste twee jaar worden ingevoerd. Voor deze bestuurders zullen ook strengere regels en sancties gelden als zij onder invloed van alcohol rijden, geen veiligheidsgordel dragen of geen kinderbeveiligingssystemen gebruiken.

Daarnaast kunnen jongeren vanaf 17 jaar een rijbewijs voor auto’s (categorie B) halen, maar zolang zij geen 18 zijn, mogen zij alleen rijden onder begeleiding van een ervaren bestuurder.

Met de nieuwe regels wordt ook het tekort aan beroepsbestuurders aangepakt. Het behalen van een rijbewijs voor vrachtwagens (categorie C) wordt mogelijk vanaf 18 jaar en voor bussen (categorie D) vanaf 21 jaar, op voorwaarde dat de jongere in het bezit is van een getuigschrift van vakbekwaamheid. Anders is de minimumleeftijd 21 jaar voor vrachtwagens en 24 jaar voor bussen.

Digitaal rijbewijs

Het is de bedoeling dat de nieuwe regels ervoor zullen zorgen dat een digitaal rijbewijs, dat beschikbaar is op een mobiele telefoon, geleidelijk aan het belangrijkste formaat voor rijbewijzen wordt in de EU. Europarlementsleden hebben echter geëist dat bestuurders nog steeds een fysiek rijbewijs kunnen aanvragen en dat dit zonder onnodige vertraging, als algemene regel binnen de drie weken, moet worden afgegeven.

Ontzegging rijbevoegdheid

Om roekeloos rijgedrag in het buitenland tegen te gaan, wordt de intrekking, schorsing of beperking van een rijbewijs doorgegeven aan het EU-land dat het rijbewijs heeft afgegeven om te waarborgen dat sancties over de grenzen heen worden gehandhaafd. Nationale autoriteiten moeten elkaar zonder onnodige vertraging op de hoogte houden van besluiten over de ontzegging van de rijbevoegdheid in verband met de zwaarste verkeersovertredingen, waaronder rijden onder invloed van drank of drugs, betrokkenheid bij een dodelijk verkeersongeval of overdreven snelheid (bv. 50 km/h boven de maximumsnelheid).

Volgende stappen

De nieuwe regels treden in werking op de 20e dag na de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie. Dat gebeurde op 5 november 2025. De regels treden dus in werking op 25 november 2025. De EU-landen krijgen drie jaar de tijd om deze nieuwe bepalingen om te zetten in nationaal recht en een extra jaar om zich voor te bereiden op de uitvoering ervan.

Achtergrond

De herziene EU-regels voor rijbewijzen maken deel uit van het pakket verkeersveiligheid dat de Commissie in maart 2023 heeft voorgesteld om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren en het aantal verkeersdoden in de EU tegen 2050 zo dicht mogelijk bij nul te brengen (“Vision Zero”).

Meer informatie

Bron: Europees Parlement, Motornieuws.be

Gerelateerde opleidingen

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

  • Bouw, Veiligheidscultuur, Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Link 21
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

Oorzaken onderzoeken bij arbeidsongeval

  • Bouw, Veiligheidscultuur, Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Ondernemerscentrum Roeselare
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Risico's herkennen en voorkomen bij Intern transport

Risico's herkennen en voorkomen bij Intern transport

  • Bouw, Veiligheidscultuur, Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Logis Waarloos
  • In Company
  • Eén dag
  • 310
Verkeerspreventiebeleid

Verkeerspreventiebeleid

  • Gezondheid, Veiligheidscultuur, Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • Eén dag
  • 325

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

50 jaar geleden werd de autogordel verplicht

50 jaar geleden werd in ons land de verplichting ingevoerd om vooraan in een voertuig de gordel te dragen. Momenteel draagt 95% van de auto-inzittenden vooraan hun gordel.
  • Mobiliteit
  • 01 okt. 2025
Nieuws

Slotevent MILESTONE

Professionele chauffeurs werken vaak onder zware, stresserende omstandigheden, met grote impact op hun gezondheid en welzijn. In het project MILESTONE werden 40 chauffeurs drie jaar lang gevolgd.
  • Mobiliteit
  • 30 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks