Auto's op waterstof

In 2018 telde België 5.853.782 personenwagens, de ochtendfiles werden in 2017 gemiddeld 13 km langer en ons transport is verantwoordelijk voor 22,4% van de CO2 uitstoot. Genoeg reden om op zoek te gaan naar alternatieven qua brandstof. Auto's op waterstof bijvoorbeeld: hoe werkt het, en zijn er ook gevaren?

Hoe werkt het?

Waterstof is een energiedrager, vergelijkbaar met een batterij. Als je energie hebt opgewekt, kan je die vastleggen in waterstof. Zo kan je waterstof winnen door water te scheiden in zijn twee hoofdelementen: zuurstof en waterstof. Bij dit proces, elektrolyse genaamd, heb je elektrische stroom nodig en gaat meer dan een kwart van de energie verloren (25 à 30 %).

Waterstof wordt uiteindelijk via een brandstofcel weer in elektriciteit en waterdamp omgezet. "Het waterstof wordt getankt in de wagen, in de fuelcel gaat het reageren met zuurstof uit de omgeving, en dat wekt elektriciteit op. Eigenlijk is het een puur elektrisch voertuig, dat zijn elektriciteit haalt uit de chemische reactie van het waterstof. Het enige restmiddel dat we hebben, is zuiver water uit de uitlaat", zegt Christophe Thys, een student autotechniek aan de Thomas More Hogeschool.

[bron: vrt nws | Ben Vanheukelom, Michaël Torfs]

 

Waterstof in België

Checklijst waterstof

De afdeling van het toezicht op de chemische risico’s heeft sedert 2003 (momenteel in herziening) een checklijst rond waterstof welke toegepast wordt als inspectieinstrument in Sevesobedrijven

BBT-studie voor waterstoftankstations

Begin 2018 is er een bbt-studie waterstoftankstations opgestart binnen VITO.

Europese projecten Hyfacts en Hysafe rond veiligheid van waterstof en waterstofinstallaties

Ook BeSWIC geeft een mooi overzicht van wetenschappelijke onderzoeksprojecten en andere documenten hoe omgaan met waterstof bij normale en ongevalssituaties.

Waterstof in Nederland

Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen

Op publicatiereeksgevaarlijke stoffen vind je alle informatie over de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS) en de PGS-beheerorganisatie. De publicatiereeks is een handreiking voor bedrijven die gevaarlijke stoffen produceren, transporteren, opslaan of gebruiken en voor overheden die zijn belast met het toezicht op en de vergunningverlening aan deze bedrijven. In de PGS-reeks is er PGS35 dat handelt over Afleverinstallaties van waterstof voor wegvoertuigen.

Aandachtspunten voor incidentbestrijding

Vanwege het toenemend gebruik van waterstof als alternatieve brandstof voor voertuigen in Nederland, neemt de kans op incidenten waarbij waterstof betrokken is toe. Waterstof, en het gebruik als brandstof voor voertuigen, kent andere gevaarsaspecten dan traditionele brandstoffen als benzine en diesel. De hulpverleningsdiensten moeten zich mogelijk daarom anders voorbereiden op een inzet bij incidenten met waterstof.

Het is van groot belang voor de publieke veiligheid en de veiligheid van de hulpverleners zelf, dat hulpdiensten kennis hebben van de gevaarsaspecten van waterstof en weten hoe op te treden, het liefst zo spoedig mogelijk. Het lectoraat Transportveiligheid van het IFV heeft daarom opdracht gegeven om een verkenning uit te voeren naar de gevaarsaspecten van waterstof en de inzetmogelijkheden bij waterstofincidenten. 

Aanduiding van het energiebron op voertuigen

Electrische voertuigen, voertuigen op LPG, LNG, waterstof worden allemaal specifiek geïdentificeerd. Dit is noodzakelijk om in noodsituaties de interventies op voertuigen door de hulpdiensten vlot en veilig te laten verlopen. Dit is vastgelegd in de ISO 17840-norm. Daarnaast was recent de codificatie van de brandstoffen ook aangepast zoals E5, E10 en B7. 


Test een waterstof auto op Prenne 49!

Een testrit doen met een milieuvriendelijke auto van Hyundai? Op 12 maart in Kortijk op Prenne 49 kan het allemaal :-) Tijdens elke Prenne module kunnen er 6 personen een testrit van 15 minuten doen in een elektrische wagen of eentje op waterstof. Deze kans wil je écht niet aan je voorbij laten gaan!

Schrijf je gratis in door bij je Prenne inschrijving rechts van de modules een tijdslot te kiezen. De plaatsen zijn beperkt.