Veiligheidstrainingen via virtuele realiteit zijn veel effectiever dan leren via een PowerPoint-presentatie. De kennis blijft langer bij en cursisten zijn meer bereid bijkomende opleiding te volgen.
Onderzoekers van de University of Nottingham vergeleken verschillende manieren om medewerkers te leren wat te doen bij een brand. De meeste weten immers niet goed wat te doen bij brand en hebben weinig inzicht in hoe een brand zich kan verspreiden.
Het simuleren van een evacuatie-oefening in een hyperrealistische omgeving kan de kennis vergroten.
De eerste groep, die ook rook kon ruiken en de hitte kon voelen, reageerde veel alerter tijdens de oefening en had meer kans om geen gevaar te lopen.
Vervolgens vergeleken de onderzoekers ook de leerresultaten met een groep die aan de hand van een PowerPoint-presentatie instructies kreeg voor wat te doen bij brand. Uit een test onmiddellijk na de cursus scoorde deze groep beter op een kennistest dan de deelnemers uit de twee andere groepen. Echter, een week later waren de meeste het geleerde alweer vergeten, terwijl de cursisten uit de VR-opleiding veel meer onthouden hadden en veel meer bereid waren bijkomende opleidingen te volgen.