Ziekenvervoer 'brandend' actueel: vergunningsplicht voor niet-dringend ziekenvervoer

Op 1 januari 2021 treedt de vergunningsplicht in werking voor het niet-dringend ziekenvervoer (decreet van 18 mei 2018 betreffende het niet-dringend liggend ziekenvervoer), dit als gevolg van besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2020.

Kwaliteitseisen

De kwaliteitseisen voor niet-dringend liggend ziekenvervoer liggen enerzijds vast in een protocolakkoord, en het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de uitvoering van artikel 6, 7, 8 en 12 van het decreet van 18 mei 2018 betreffende het niet-dringend liggend ziekenvervoer.  Momenteel is er één controle-organisatie, nl. Vinçotte. Zij gaan na of de vergunde aanbieders van niet-dringend liggend ziekenvervoer voldoen aan de kwaliteitseisen.

Op 9 oktober 2020 gaf de Vlaamse regering een principieel akkoord voor een besluit van de Vlaamse regering dat moet toelaten om meerdere controle-organisaties te kunnen machtigen. Op pagina 8 en 9 van het Bam-magazine van Belambu worden de ervaringen van Yves Dejaegher van Vinçotte van een 20-tal audits vermeld.

Erkenning en visum ambulancier

Ambulanciers die vandaag al actief zijn kunnen een voorlopige erkenning aanvragen. Hetzij omdat ze als beroepsambulancier actief zijn, hetzij omdat ze als vrijwilliger actief zijn. Deze voorlopige erkenning gebeurt op basis van een arbeidsovereenkomst op 11 juni 2019 als ambulancier niet dringend patiëntenvervoer, of op basis van een bewijs van werkervaring van ten minste 1 jaar in de laatste 5jaar voorafgaand aan 11 juni 2019. Een voorlopige erkenning is 5 jaar geldig en kan door het slagen in een bijkomende opleiding van 40 uur, worden omgezet in een definitieve erkenning.

Kandidaat ambulanciers die niet in aanmerking komen voor een voorlopige erkenning, moeten slagen voor een opleiding van 160 uur. Dit is vastgesteld met het Koninklijk besluit van 14 mei 2019 betreffende het beroep van ambulancier niet dringend patiëntenvervoer. Lees het nieuwsbericht op de website van de FOD Volksgezondheid.

Ambulances in de pers en EIGA-richtlijnen

Op maandag 2 november is een ziekenwagen uitgebrand langs de E403, net voor de afrit in Izegem. De patiënt en zijn 2 begeleiders bleven gelukkig ongedeerd. Maar dit is zeker geen alleenstaand geval. Dit illustreert volgende 2 persberichten in 2019:

Ziekenwagens vervoeren niet enkel patiënten, maar ook medisch materiaal en ook gassen zoals zuurstof. Een dergelijke oxiderende stof kan dit de brand bevorderen. De Europese Industriële Gas Organisatie (EIGA) heeft 7 richtlijnen rond medische zuurstof (zoek op de website op “medical oxygen”) en heeft een specifieke pagina rond goede huispraktijken over omgaan met zuurstof.

Campagne Arbeidsinspectie

In 2017 was er een lokale campagne van de regionale directie Vlaams-Brabant - Limburg rond niet-dringend ziekenvervoer. Bekijk hier de resultaten van de campagne. De focus op de campagne lag op psychosociale risico’s, maar ook gezondheid, ergonomie, sociale voorzieningen en werkkledij en PBM’s werden meegenomen. Agressie tegen hulpdiensten komt meer en meer voor en is één van de psychosociale risico’s. Daarom zijn er campagnes gestart om dit onder de aandacht te brengen. Meer over deze campagnes op de BeSWIC website.

Agressie tegen hulpdiensten komt meer en meer voor.

Opleidingssessies op Prenne 56

  • ISO17840: symbolen en reddingsrichtlijnen voor voertuigen op alternatieve energiebronnen
    De internationale brandweerfederatie (CITF), waar Belgische brandweerlieden intens bij betrokken zijn, heeft aan de wieg gestaan van de ISO17840 norm. In deze norm worden standaard pictogrammen voorzien, reddingskaarten (o.a. immobilisatie en bevrijden personen), voor eerste hulpverleners en diepgaande reddingsrichtlijnen uitgewerkt voor openbaar vervoer, vrachtwagens en wagens die op alternatieve energiebronnen rijden. Nuttig voor allen die met elektrische of andere alternatieve voertuigen wordt geconfronteerd.
  • Brandveiligheid van industriegebouwen: KB Basisnormen bijlage 6
    Sinds 15 augustus 2009 behandelt bijlage 6 de brandveiligheidsvoorschriften voor nieuwe industriegebouwen. Hoe vertalen de wettelijke voorschriften zich op een bouwplan? Waar zitten de aandachtspunten? Welke aspecten van het brandveiligheidsconcept worden bepaald in akkoord met de brandweer? Een antwoord op deze vragen verneem je tijdens deze praktijkgerichte infosessie!
  • Case study: een evacuatieplan omgezet in een Virtual Reality training
    Gebaseerd op een real-life case, uitgewerkt in samenwerking met Zorgnet Icuro en verschillende preventieadviseurs, zullen we tonen hoe een Virtual Reality Evacuatie training kan uitgewerkt worden. We geven aan wat de uitdagingen zijn om zo een procedure te virtualiseren, hoe rekening gehouden wordt met het leerproces en hoe een bestaande procedure kan opgedeeld worden om de correcte training stappen te bepalen.

Bekijk hier alle sessies van de digitale Prenne 56.

Meer informatie