Op vrijdag 3 mei 2019 werd tijdens de Ministerraad de VLAREM-trein 2017 definitief goedgekeurd. De inwerkingtreding is voorzien op 1 oktober 2019.
Deze VLAREM-trein is een besluit van de Vlaamse Regering met wijzigingen van diverse besluiten inzake leefmilieu en landbouw:
De voornaamste wijzigingen staan hieronder aangegeven.
De 3 Vlaamse BBT-studies van 2015 worden opgenomen in VLAREM II door opname van nieuwe sectorale lozingsnormen.
Het huidige systeem van de integrale voorwaarden voor de meldingsplichtige (klasse 3) rubrieken standaardgarages- en carrosseriebedrijven (rubriek 15.5) en standaardhoutbewerkingsbedrijven (rubriek 19.8), inclusief de daarbij horende sectorale voorwaarden 5.15.5 en 5.19.8 uit VLAREM II worden geschrapt. Dit heeft geen klasseverhoging tot gevolg. Er is een concordantietabel gemaakt waarbij de onderdelen van de standaardrubrieken 15.5 en 19.8 worden gekoppeld aan de overeenkomstige rubrieken van de indelingslijst.
De huidige algemene definitie van ‘voertuig’ in VLAREM zorgde regelmatig voor onduidelijkheid. Andere termen omtrent voertuigen (motorvoertuigen, aanhangwagens, auto, wrakken…) die doorheen de VLAREM-wetgeving worden gebruikt, worden niet gedefinieerd of soms met een andere betekenis gebruikt wat ook verwarring veroorzaakt. Daarom is gekozen om enkele definities te wijzigen, toe te voegen en doorheen de VLAREM-wetgeving op consistente wijze dezelfde terminologie te gebruiken.
In de afdeling 4.4.6. m.b.t. het meten en beheersen van fugitieve VOS-emissies worden verschillende wijzigingen aangebracht. Deze omvatten o.a. een volledig herwerkt meet- en beheersprogramma (LDAR Leak Detection and Repair programma).
Er wordt nu een nieuwe controletechniek toegelaten, met name de IR-camera, die toelaat om met een draagbare camera lekken vanop afstand te detecteren. Deze camera heeft het grote voordeel dat veel sneller kan gemeten worden, maar de camera is niet zo gevoelig als het lekmeettoestel, waardoor vooral grotere lekken gedetecteerd kunnen worden. De LDAR-werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de Vlaamse overheid en de Vlaamse industrie, heeft een alternatief meetprogramma uitgewerkt waardoor een gedeeltelijke controle met de IR-camera mogelijk wordt gemaakt, en een efficiënter LDAR programma mogelijk is: betere controle, lagere kosten.
Daar waar tot op heden elk jaar een bepaald percentage van de apparaten moet gemeten worden, wordt in dit nieuwe artikel de keuze gelaten tussen twee methoden, ofwel een vijfjaarlijkse controle of wel voor en na elke stop een controle met een IR-camera en lekdetectietoestel.
De metingen met lekdetectietoestel conform EN15446:2008 en de controles met de IR camera conform NTA8399:2015 worden uitgevoerd door een voor deze metingen erkend laboratorium om de kwaliteit te verzekeren.
De belangrijkste wijzigingen aan het VLAREL (19/11/2010) zijn:
Dit hoofdstuk omvat beperkte wijzigingen aan VLAREM III met bv. een aantal rechtzettingen o.a. ter correcte omzetting van de Richtlijn Industriële Emissies, m.b.t. fabricage van glasvezel, looien van huiden en vellen en de productie van papier en karton.