Strengere en vroegtijdige aanpak van re-integratie
Nieuws

Strengere en vroegtijdige aanpak van re-integratie

Vanaf 1 januari 2026 gelden nieuwe regels die de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers grondig hervormen, met belangrijke implicaties op de codex over het welzijn op het werk en een directe impact op de rol van de preventieadviseurs-arbeidsartsen.

  • 29 apr. 2025
  • Gezondheid, Psychosociaal, Vertrouwenspersoon

Hervorming re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers

De federale ministerraad keurde op 11 april 2025 een ontwerp van koninklijk besluit goed dat de re-integratie van arbeidsongeschikte werknemers grondig hervormt. Het ontwerp, dat kadert in het regeerakkoord en het bredere plan tegen langdurige arbeidsongeschiktheid, brengt een reeks belangrijke wijzigingen aan in de codex over het welzijn op het werk. Deze veranderingen zullen ook een directe impact hebben op de werking van preventieadviseurs-arbeidsartsen én op de samenwerking met andere actoren zoals behandelende artsen, adviserend artsen en werkgevers.

Waarom deze hervorming?

De hervorming maakt deel uit van een breder federaal plan om langdurige arbeidsongeschiktheid aan te pakken. Doel is om werknemers sneller en duurzamer terug te begeleiden naar werk, door alle betrokkenen meer verantwoordelijkheid en duidelijkere opdrachten te geven.

De aanpassingen gaan uit van vroegtijdige opvolging, nauwere samenwerking tussen artsen en actoren, en het vermijden van onnodige inactiviteit. Ze leggen zowel preventieve als curatieve accenten.

  1. Sneller starten met re-integratie: De werkgever krijgt de mogelijkheid om al vanaf het begin van de arbeidsongeschiktheid een re-integratietraject op te starten. Daarnaast wordt hij verplicht om na acht weken afwezigheid een inschatting van het arbeidspotentieel te laten maken door de arbeidsarts (of verpleegkundig personeel). Indien daaruit blijkt dat de werknemer nog arbeidsmogelijkheden heeft, moet uiterlijk tegen de zesde maand na de uitval een re-integratietraject gestart worden.
  2. Betere samenwerking tussen artsen: Met toestemming van de werknemer wordt het mogelijk voor de arbeidsarts om rechtstreeks overleg te plegen met de behandelend arts en de adviserend arts, via het op te richten TRIO-platform. Hierdoor moet informatie sneller en doelgerichter uitgewisseld kunnen worden. Ook het re-integratieverslag en het formulier met de beoordeling worden verplicht gedeeld met de adviserend en behandelend arts.
  3. Nieuw informeel traject en preventieve re-integratie: De werknemer die nog aan het werk is maar gezondheidsproblemen ervaart, kan samen met de werkgever en arbeidsarts preventief nagaan of aangepast werk of werkpostaanpassingen mogelijk zijn om uitval te vermijden. De werkgever kan daarvoor het advies van de arbeidsarts inwinnen, die binnen 10 werkdagen contact opneemt met de werknemer. Zo ontstaat een laagdrempelig en vroegtijdig kanaal om verzuim te voorkomen.
  4. Verplichte contactprocedure bij afwezigheid: Elke werkgever zal voortaan in het arbeidsreglement een duidelijke contactprocedure moeten opnemen voor zieke werknemers. Die moet bepalen wie wanneer contact opneemt, hoe vaak dat gebeurt en welke informatie gedeeld wordt. Het doel is om het contact met langdurig afwezigen te behouden, zonder de aard van hun afwezigheid in vraag te stellen.
  5. Maatregelen bij afwezigheid op uitnodiging: Als een werknemer herhaaldelijk niet ingaat op een uitnodiging voor re-integratie (3 keer binnen 3 maanden, met minstens 14 dagen tussen), wordt het re-integratietraject automatisch beëindigd. De arbeidsarts moet dit melden aan de adviserend arts én de werkgever. Belangrijk: de uitnodiging moet duidelijk vermelden dat niet opdagen kan leiden tot sancties vanuit de ziekteverzekering.
  6. Mogelijkheid tot re-integratie bij andere werkgevers: Het wordt mogelijk om ook werk buiten de eigen onderneming op te nemen in een re-integratieplan. In dat geval moet er een formeel aanbod zijn van de andere werkgever én toestemming van de arbeidsarts wanneer het om een progressieve werkhervatting gaat.
  7. Doorverwijzing bij definitieve ongeschiktheid: Indien de werknemer definitief ongeschikt blijkt voor het overeengekomen werk, moet de arbeidsarts voortaan ook zorgen voor een doorverwijzing naar de juiste dienst van het Gewest of de Gemeenschap voor verdere begeleiding.

Wanneer treden de nieuwe regels in werking?

De wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2026. Ze gelden niet voor trajecten die al opgestart zijn vóór deze datum. Vooraf wordt het ontwerp nog voorgelegd aan de Raad van State, de Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het Werk en de Gegevensbeschermingsautoriteit.

Voor de preventiediensten, en in het bijzonder arbeidsartsen, betekent dit:

  • Meer verplichtingen in kortere tijd, o.a. arbeidspotentieelinschatting binnen 10 dagen, sneller overleg opstarten (niet evident gezien het gekende structurele tekort)
  • Intensievere samenwerking met curatieve geneeskunde
  • Een grotere rol in het vroegtijdig signaleren van problemen, zelfs nog vóór werkhervatting of ziekte
  • Een intentie van administratieve en communicatieve vereenvoudiging via TRIO, maar hiervoor is wel eerst nog verdere uitwikkeling van het platform nodig en nood aan duidelijke afspraken over toestemming, gegevensdeling en opvolging

Meer informatie

Bron: Attentia

Gerelateerde opleidingen

Webinar
Digitale stress en hyperconnectiviteit

Digitale stress en hyperconnectiviteit

  • Psychosociaal, Gezondheid, Competentieontwikkeling
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Asbest herkennen en voorkomen

Asbest herkennen en voorkomen

  • Bouw, Gevaarlijke stoffen, Arbeidshygiëne, Gezondheid, Wetgeving, Arbeidsveiligheid
  • Ondernemerscentrum Roeselare
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Ergonomiebeleid op kantoor en in de industrie

Ergonomiebeleid op kantoor en in de industrie

  • Ergonomie, Gezondheid, Wetgeving
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • 3 dagen
  • 950
Verkeerspreventiebeleid

Verkeerspreventiebeleid

  • Gezondheid, Veiligheidscultuur, Mobiliteit, Arbeidsveiligheid
  • Officenter Hasselt
  • In Company
  • Eén dag
  • 325

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Pesten op het werk: nieuwe cijfers en duiding vanuit onderzoek

De UGent@Work brengt in een Policy Brief pesten op het werk in kaart. Hoe vaak komt pesten op het werk voor? Wat is het profiel van de gepeste en van de pester? Wat zijn de gevolgen?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 12 sep. 2025
Nieuws

Wat doet STEC met ons lichaam en hoe gevaarlijk is de bacterie?

Na woonzorgcentra in Vlaanderen zijn er nu ook meldingen van besmettingen met de STEC-bacterie in een woonzorgcentrum in Jette. Tot nu toe zijn al vijf overlijdens gemeld die gelinkt kunnen worden aan de bacterie. Wat is die STEC-bacterie precies en hoe gevaarlijk is ze?
  • Gezondheid
  • 11 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks