Focus op het welzijn van sandwichmedewerkers

55-plussers die hun job combineren met de zorg voor hun kinderen en voor hun ouders, de zogenaamde ‘sandwichwerknemers’, staan steeds meer onder druk. De coronacrisis zet de uitdagingen voor deze generatie extra op scherp. Werkgevers hebben er alle belang bij om deze talentvolle en ervaren medewerkers niet te verliezen. Of hoe gezinsondersteunend leiderschap loont.

Dubbele zorgtaak

Zowat 9 tot 15 procent van de bevolking behoort tot de sandwichgeneratie. Zij combineert een job met een dubbele zorgtaak, voor de jongere en de oudere generatie. Het aandeel van deze werknemers zal de komende jaren verder stijgen als gevolg van vergrijzing en ontgroening, langere loopbanen en vermaatschappelijking van de zorg. De Werkbaarheidsmonitor (SERV, 2019) toont aan dat 55-plussers in toenemende mate problemen ondervinden om werk en familie te combineren. De coronacrisis zet deze combinatie nog meer onder druk.

Steeds meer druk

“Sandwichwerknemers zijn niet altijd zichtbaar, omdat het echte plantrekkers zijn”, zegt Miet Timmers, onderzoekster bij het Kenniscentrum Gezinswetenschappen bij hogeschool Odisee. “Ze hebben heel wat ervaring. Doorgaans slagen ze er min of meer in om werk en privé te combineren.” Maar daar komt stilaan verandering in. “Langer werken, in combinatie met de vermaatschappelijking van de zorg, verzwaart de druk op de sandwichgeneratie. Dat kunnen werkgevers wel gaan voelen. Als de gezondheid en het welzijn van deze ervaren mensen onder druk komt, vermindert hun engagement en verhoogt hun ziekteverzuim.”

Gezinsondersteunend leiderschap

Het goede nieuws is dat werkgevers zelf veel kunnen doen. Gezinsondersteunend leiderschap leidt voor sandwichwerknemers tot minder conflicten tussen werk en privé, wat vervolgens zorgt voor een hogere jobtevredenheid, een betere gezondheid, een hoger subjectief welzijn en een sterker engagement. “Bovendien blijkt dat het gezinsondersteunend leidinggeven ook heel wat positieve effecten heeft voor andere werknemers en dus niet enkel voor de sandwichgeneratie motiverend kan werken”, zegt Tim Gielens, onderzoeker bij het Center for Sustainable Enterpreneurship Odisee.

Meer informatie

[bron: HR Square]