Heb jij al een telewerkbeleid?
Nieuws

Heb jij al een telewerkbeleid?

Het succes van telewerk valt of staat met een goed beleid. Het is belangrijk dat de werkgever een duidelijk kader schept waarbinnen telewerk kan plaatsvinden. 

  • 29 sep. 2020
  • Psychosociaal

Door de COVID-19-pandemie is telewerk in opmars. De switch naar telewerk lijkt voor een aantal organisaties blijvend en ook nu het coronavirus opnieuw opflakkert, zal thuiswerk naar alle waarschijnlijkheid een belangrijk onderdeel blijven van de werkcontext.

Blijvend telewerk

Uit een enquête van BDO in samenwerking met HR Square bleek dat meer dan 6 op 10 Belgen minstens twee dagen per week willen blijven telewerken na COVID-19. Telewerk biedt immers tal van voordelen, maar vraagt ook een duidelijk kader en goede afspraken.

Voordelen van telewerk

Telewerk zorgt voor meer efficiëntie, maar dit is niet het enige pluspunt van telewerk. Zowel voor de werknemer als voor de werkgever zijn er verschillende voordelen aan telewerk.

  • Voor werknemers kan telewerk bijvoorbeeld zorgen voor een betere werk-privébalans, doordat het woon-werkverkeer wegvalt. Op voorwaarde dat het telewerk niet gecombineerd moet worden met de zorg voor (jonge) kinderen.
  • Bovendien ervaren werknemers die mogen telewerken meer verantwoordelijkheid en vrijheid.
  • Van deze voordelen profiteert de werkgever rechtstreeks mee want hij heeft vaker meer tevreden werknemers, die productiever en creatiever zijn.
  • Bovendien draagt het structureel implementeren van telewerk bij aan het imago van een moderne en innovatieve organisatie.

Duidelijk kader & concrete afspraken

Het succes van telewerk valt of staat met een goed beleid. Het is belangrijk dat de werkgever een duidelijk kader schept waarbinnen dit telewerk kan plaatsvinden. Hierbij moet rekening gehouden worden met de componenten van psychosociaal welzijn, zoals de hulpbronnen autonomie, ontplooiingskansen en sociale steun, die eveneens van belang zijn buiten telewerk.

Aandachtspunten

  1. Zorg voor een duidelijke policy en concrete afspraken over bereikbaarheid, rapportering en taakverdeling.
  2. Zorg voor voldoende connectie met het team en de collega’s vanop afstand.
  3. Help medewerkers hun telewerkplek ergonomisch in te richten.

Checklist telewerk

De Prebes projectgroep documenten ontwikkelde een checklist met een overzicht van de zaken waarop je moet letten bij telewerk. De checklist is beschikbaar voor leden via het Prebes kenniscentrum.

Meer informatie

  • Hoog tijd voor een telewerkbeleid | VerV
  • Meer thuiswerk na corona? | Prebes
  • Resultaten enquête: leven en werken in tijden van Covid-19 | Prebes
  • Covid-19: Hoe voorzie je ergonomische werkplekken? | Prebes
  • Ziek en toch aan het (tele)werk | IDEWE
[bron: IDEWE]

Gerelateerde opleidingen

Webinar
Omgaan met rouw en verlies op het werk

Omgaan met rouw en verlies op het werk

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Coachende vaardigheden

Coachende vaardigheden

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon, Competentieontwikkeling
  • Hotel Van der Valk Nazareth
  • In Company
  • Eén dag
  • 420
Webinar
Digitale stress en hyperconnectiviteit

Digitale stress en hyperconnectiviteit

  • Psychosociaal, Gezondheid, Competentieontwikkeling
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 225
Webinar
Octopus sessie - Plagen of Pesten? Meer dan 3 letters verschil

Octopus sessie - Plagen of Pesten? Meer dan 3 letters verschil

  • Psychosociaal, Vertrouwenspersoon
  • Online
  • In Company
  • Eén dag
  • 165

Veiligheidsnieuws

Veiligheidsnieuws is hét vakblad voor preventieadviseurs. Het bevat artikels, praktijkcases, nieuwe trends, onderzoeken … Het verschijnt 4 maal per jaar (72 pagina's) in maart, juni, september en december met een oplage van meer dan 8.000 exemplaren (6.500 print en 1.500 digitaal).

Gerelateerde artikels & podcasts

Nieuws

Pesten op het werk: nieuwe cijfers en duiding vanuit onderzoek

De UGent@Work brengt in een Policy Brief pesten op het werk in kaart. Hoe vaak komt pesten op het werk voor? Wat is het profiel van de gepeste en van de pester? Wat zijn de gevolgen?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 12 sep. 2025
Nieuws

Gids: Omgaan met suïcide op de werkvloer

Suïcide is een gevoelig thema dat ook de werkvloer kan raken. Als werkgever, leidinggevende of collega kan je rechtstreeks of onrechtstreeks geconfronteerd worden met suïcide of een poging daartoe. Hoe kan je hier op een respectvolle en doeltreffende manier mee omgaan?
  • Vertrouwenspersoon, Psychosociaal
  • 05 sep. 2025

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je hieronder in op één of meerdere van onze nieuwsbrieven of verken eerste even onze voorbeelden.

Nieuwsbrief

Het laatste nieuws in de preventiewereld, inclusief tips & tricks, ...

Tweewekelijks

Vacatureflash

Overzicht van de nieuwe vacatures in de preventiewereld

Elke donderdag

Opleidingen

Prenne, opleidingen, provinciale activiteiten, ...

Wekelijks

Starters

Infomail waar we starters wegwijs maken in de preventiewereld

Driemaandelijks