Het is nu zo'n 6 jaar geleden dat de e-step is opgedoken in het Antwerpse straatbeeld. Het gaat dan zowel om steps die gedeeld worden als om steps in privébezit. En vooral bij die laatste categorie is er een probleem. Want sommige exemplaren hebben een groot vermogen en kunnen hoge snelheden halen. Dat loopt niet altijd goed af, zo blijkt uit cijfers van het Ziekenhuis Aan de Stroom (ZAS). Al anderhalf jaar houden ze daar bij wie zich aanmeldt op de spoed als slachtoffer van een ongeval met een e-step. Dat zijn er intussen al bijna 1.600 of gemiddeld 3 per dag.
Dat zijn veel hogere cijfers dan wat de politie registreert, 3 keer meer zelfs. Niet verwonderlijk want het overgrote deel van de slachtoffers is niet in contact gekomen met een andere weggebruiker maar gewoon onderuitgegaan. Tramsporen, oneffenheden, stoepranden, het blijken allemaal gevaarlijke hindernissen voor de kleine wielen van de e-step.
Die valpartijen leiden tot verwondingen, kneuzingen en breuken van handen, armen, voeten en benen. 1 op de 10 patiënten is op zijn of haar hoofd gevallen en die gevolgen zijn veel groter. 6 slachtoffers hebben in het voorbije anderhalf jaar een blijvend letsel overgehouden aan een stepongeval, 1 patiënt heeft het niet overleefd.
De toestroom van slachtoffers van een ongeval met een e-step heeft de spoedartsen tot actie aangezet. Ze lanceren een dringende oproep aan de overheid. Spoedarts Brecht De Tavernier (ZAS): "Wij vragen een beperking van het vermogen van een e-step, een maximumsnelheid van 20 kilometer per uur en de invoering van een helmplicht voor wie rijdt met een e-step."
Net als bij andere verkeersslachtoffers is de ruime meerderheid van wie met een e-step tegen de grond gaat een man. De slachtoffers zijn meestal tussen 25 en 35 jaar oud, maar er zijn helaas ook heel wat jongeren bij, zelfs kinderen van onder de 16 die nog niet met een e-step mogen rijden.
Uit politiedata die konden geconsulteerd worden voor dit onderzoek blijkt dat ongevallen gebeuren met zowel de deelsteps als met de steps in privébezit. Vaststaat dat het gebruik, vooral in steden zoals Antwerpen, geweldig toeneemt. En dat vertaalt zich dus in het gemiddelde van 3 slachtoffers van een stepongeval per dag op de spoedafdeling van de Antwerpse ziekenhuizen. Dat aantal dreigt alleen maar groter te worden als er niet wordt ingegrepen, zo zeggen de spoedartsen.
De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) pleit voor strengere technische regels op Europees niveau. En er is ook meer onderzoek nodig, klinkt het. "Er is nog te weinig geweten in welke omstandigheden die ongevallen gebeuren en wat de oorzaken zijn", zegt Werner De Dobbeleer van de VSV.
"De onderregistratie van de ongevallen is zeer groot en dat is een probleem. Officiële statistieken tonen enkel het topje van de ijsberg. Goed dat een ziekenhuis als ZAS dit soort gegevens onderzoekt en bekend maakt. Het zou goed zijn mochten alle ziekenhuizen dit doen."
Tot slot benadrukt de VSV de verantwoordelijkheid van de gebruikers van de e-steps. "We merken dat de specifieke regels rond het gebruik van e-steps nog te weinig bekend zijn en niet altijd worden nageleefd. Via allerhande initiatieven proberen we de spelregels beter bekend te maken."