Jaaroverzicht nieuws 2020

• 17/12/2020

Wat een jaar! Weet je niet meer wat er allemaal gebeurde in dit bizarre jaar? 2020 werd gedomineerd voor corona. Dit bracht op gebied van preventie heel wat uitdagingen met zich mee. Voor menig preventieadviseur was het dan ook een behoorlijk pittig jaar.

Prebes jaaroverzicht 2020

Nee, er was dit jaar niet alleen corona. We zetten de belangrijkste nieuwsitems van 2020 nog eens voor jou op een rij…

✍ Wijziging arbeidsongevallenwet

Sinds 1 januari 2020 is de arbeidsongevallenwet gewijzigd. Er werd een wettelijke basis voorzien voor werkplekleren en occasioneel telewerk.

? Regelgeving kwartsstof gewijzigd

Sinds 31 januari 2020 geldt een verstrengde regelgeving rond blootstelling aan kristallijn siliciumdioxide, beter gekend als kwartsstof. De overheid benoemt deze stof nu expliciet als een kankerverwekkend agens met als gevolg dat men verplicht is niet enkel individuele maar ook collectieve maatregelen te nemen.

? Uitbraak nieuw coronavirus

In december 2019 was er een uitbraak van luchtweginfecties in en rond de Chinese stad Wuhan. De uitbraak werd veroorzaakt door het nieuwe coronavirus SARS-CoV-2 en nam steeds grotere proporties aan. In februari verscheen ons eerste nieuwsitem hierover. Reizen naar China werden afgeraden en FOD lanceerde een website met alle alle info en laatste updates over het virus. We bleven het volledige jaar geconfronteerd met de gevolgen zoals je kan lezen in het corona-alfabet dat gepubliceerd werd in ? Veiligheidsnieuws

? Voor het eerst ooit wordt een Prenne afgelast…

Na interne en externe consultatie besliste de raad van bestuur van Prebes om Prenne 53 op donderdag 12 maart in extremis te annuleren, omdat het gevaar op besmetting met het coronavirus te groot was.

? Verscherpte maatregelen voor bedrijven

De maatregelen voor bedrijven werden in maart zeer streng. Hygiënische voorzorgsmaatregelen, telewerk en social distancing waren de gouden regels.

? Tijdelijke werkloosheid voor de preventieadviseur?

Heel wat mensen werden tijdelijk werkloos tijdens de eerste lockdown. We kregen toen veel vragen over het statuut van de preventieadviseur bij tijdelijke werkloosheid en lockdown. Prebes bracht hierover een advies uit.

? Alles over mondmaskers

Er is wellicht nooit eerder zoveel gesproken over mondmaskers als in het voorbije jaar. In totaal publiceerde Prebes 12 berichten die uitsluitend over mondmaskers gingen.

? Het Prebes webinar over het nieuwe AREI was een hit!

We organiseerden een webinar over het nieuwe AREI. Het was meteen volzet, met 1000 inschrijvingen en talloze vragen! Het nieuwe AREI met zijn 3 boeken trad immers op 1 juni 2020 in werking met in hoofdstuk 8 nog enkele overgangsmaatregelen. Dit webinar is nog steeds beschikbaar (on demand).

⏳ Sociale verkiezingen uitgesteld

De vierjaarlijkse sociale verkiezingen die dit jaar zouden gehouden worden tussen 11 en 24 mei, werden voor onbepaalde tijd uitgesteld. Uiteindelijk zouden ze pas plaatsvinden in november, mét de noodzakelijke coronamaatregelen uiteraard.

? Onze eerste digitale algemene ledenvergadering

Op 23 april 2020 vond onze jaarlijkse algemene ledenvergadering plaats. Deze keer niet op locatie, maar online. Onze voorzitter Peter De Wilde heette iedereen - van achter zijn scherm - van harte welkom.

? Veilig aan het werk: de generieke gids

Een generieke gids met goede praktijken moest bedrijven houvast bieden om zich optimaal voor te bereiden zodat ze bij groen licht snel opnieuw aan de slag zouden kunnen op een veilige manier. Deze gids zou nog een paar keer herwerkt worden. Voor de sectoren werden ook aparte sectorgidsen voorzien.

Je vindt de generieke gids, net als heel wat andere belangrijke documenten, in het Prebes kenniscentrum.

? Nieuwe eerste hulp richtlijnen door corona

Zonder gepast beschermingsmateriaal mocht plots niet meer gereanimeerd worden, omdat de kans op besmetting te groot was.

? Bijna 1 op 2 werknemers kampt met angst en depressieve gevoelens

Een studie van IDEWE en KU Leuven bracht de impact van corona op de mentale gezondheid van werkende Belgen in kaart. Daaruit bleek dat 1 op 2 werknemers kampte met angst en depressieve gevoelens.

? Asbestattest verplicht bij verkoop in 2022

In de loop van 2022 wordt een asbestattest verplicht bij de verkoop van woningen en gebouwen ouder dan 2001. Tegen 2032 moet iedere gebouweigenaar over een asbestattest beschikken.

? Het nieuwe Prebes kenniscentrum ging live!

Sinds juni staat ons nieuwe kenniscentrum online. Ga gerust snuisteren en ontdek een ton aan informatie.

? Bezoek het kenniscentrum

? Het verbod op tabaksreclame werd strenger

FOD Volksgezondheid meldde dat reclame voor tabaksproducten aan de voorgevels van tabakswinkels en van krantenwinkels die tabak verkopen is, voortaan verboden is. Ook op affiches in dergelijke winkels mag het merk van een tabaksproduct niet langer voorkomen.

? Erkenning Covid-19 als beroepsziekte en arbeidsongeval

Voor werknemers uit de gezondheidszorg gold het eerst, nadien werd de erkenning van Covid-19 als beroepsziekte uitgebreid naar de cruciale sectoren. In oktober herzag Fedris zijn positie met betrekking tot de erkenning van Covid-19 als arbeidsongeval

? 60 jaar CEN en CENELEC

Op 10 juni 2020 vierden het Europese Comité voor Normalisatie (CEN) en het Europees Comité voor Elektrotechnische Normalisatie (CENELEC) hun 60 jarig bestaan als Europese normalisatieorganisaties.

? Corona-inbreuken opgenomen in sociaal strafwetboek

De sociaal inspecteurs kregen nieuwe bevoegdheden om ervoor te zorgen dat de COVID-19-preventiemaatregelen van de regering in de ondernemingen werden nageleefd.

? Kinderkalender 2020

Zaterdag 5 september mochten onze kinderkalender tekenaars op uitstap naar Plopsaland. Deze keer, jammer genoeg, zonder een uitreiking met Prebbie.

? De eerste digitale Prenne

De Prenne ging digitaal! En dit zowel voor de 55ste editie in september als de 56ste editie in december. Zo konden alle preventieadviseurs weer volop bijscholen en standen bezoeken, veilig en zonder besmettingsgevaar.

? Europese week voor veiligheid en gezondheid

Werkgerelateerde spier- en skeletaandoeningen (SSA’s) stonden centraal in de meest recente campagne van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) voor een gezonde werkplek. Deze slopende aandoeningen, die zich bijvoorbeeld in de vorm van rug- of nekklachten kunnen manifesteren, zijn de meest voorkomende kwalen onder de werkende bevolking in Europa.

☝ ARBIS ondergaat grote wijziging

Een nieuw KB van 31 december 2018 wijzigt de invulling van het ARBIS, de wetgeving die medewerkers beschermt tegen de risico’s van ioniserende of radioactieve straling. Voortaan is het de verantwoordelijkheid van de werkgever, exploitant of transporteur van radioactieve stoffen om een dienst voor fysische controle op te richten.

? De Brexit is een feit

Het Verenigd Koninkrijk (UK) verlaat de Europese Unie (EU). Het nieuwe jaar zal belangrijke wijzigingen brengen voor bedrijven. Er komt onder meer een nieuwe UKNI-markering voor machines in het VK die de CE-markering zal vervangen.

? Stijgende aantal ongevallen met chemische producten

Door de coronacrisis hebben we meer dan ooit chemische huishoudproducten in huis, met meer ongevallen tot gevolg...

? Verplicht reddingsstrook vrijhouden

Rettungsgasse (reddingsstrook) voor nooddiensten of hulpdiensten vrijhouden op wegen met 2 of meer rijbanen is nu ook verplicht in België.

? Vaccins

Verschillende farmareuzen hebben een coronavaccin ontwikkeld. België heeft al ingetekend bij 5 bedrijven met een totaal aantal dosissen die toelaten om reeds meer dan 2 keer de Belgische bevolking te vaccineren. Na goedkeuring door het Europees geneesmiddelenagentschap volgt nog een grote logistieke uitdaging naar de bovenarm van ons allen met ook een effectieve communicatiestrategie zodat we groepsimmuniteit kunnen bereiken.

? Prebes Award 2020

Cobbaut Michiel, Jens Lecomte en Wim Cool winnen een Prebes Award voor hun eindwerk. Zij ontvingen een mooie prijs voor hun eindwerk en konden gratis deelnemen aan Prenne 56.

? Preventieadviseur van het jaar werkt bij Samoco

Agoria verkoos Koen Bordeaud'huy (40 jaar), SHEQ-manager bij Samoco, tot Preventieadviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Wat brengt 2021?

Meer nieuws in 2021 met onze nieuwe federale minister van werk (verwijzing naar de beleidsverklaring), nog veel nieuwe wetgeving zoals de versie 2021 van het ADR, RID en ADN, mogelijks al een nieuwe machinerichtlijn,...

? Volg het Prebes nieuws of schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!

? Download als Prebeslid onze Prebes jaarkalender 2021 voor preventieadviseurs